Inspirasjon

Dette bør du tenke på når du bestiller sommerferien

Har du lyst til å reise til sydligere strøk i sommer, men er usikker på hva som lønner seg og ikke? Slik unngår du at feriepengene går i vasken.
Publisert: 21. april 2021

1. Velg én reisearrangør – og velg med omhu

Det kommer til å bli kamp om flysetene så snart det åpnes for utenlandsreiser, og det kan lønne seg å bestille ferien tidlig i år. Det er imidlertid ikke lett å vite hvilke reiseråd vi må forholde oss til denne sommeren.

Det tryggeste alternativet er en pakkereise, altså å bestille flyreise og hotell samlet fra samme reisearrangør. Da er du dekket av pakkereiseloven og har større økonomisk trygghet enn hvis du syr sammen reisen selv.

I tillegg har særlig charterreisene ekstra gode vilkår. For eksempel, hvis du bestiller en charterferie med Ving kan du avbestille reisen nesten gratis helt inntil 60 dager før avreisedato – uansett grunn. Det eneste du eventuelt må betale er et administrasjonsgebyr.

Skeptisk til charter? Da bør du lese denne: Corona har gitt oss charterfeber

Ving gir også alle som bestiller en charterferie med avreise senest 31. oktober 2021 gratis avbestillings- og endringsbeskyttelse, som gjør at du stiller enda sterkere. Med denne kan du enkelt avbestille reisen hvis noen i reisefølget blir syke, eller hvis du skulle være så uheldig å bli rammet av oppsigelse.

2. Pass på at ferien du bestiller kan endres

Tenk deg at du plutselig får behov for å flytte ferien litt frem. Eller at du oppdager et hotell du synes ser enda bedre ut enn det du allerede har bestilt. Da lønner det seg med fleksible endringsmuligheter.

Med den ovennevnte avbestillings- og endringsbeskyttelsen som du får med på kjøpet hos Ving kan du endre charterreisen din så mange ganger du vil inntil 30 dager før avreise, uansett hva som er grunnen til at du vil endre sommerferieplanene.

Den gjør det også enkelt å endre navn på bestillingen, noe alle som har kommet i skade for å skrive et navn feil vet at ikke er bare-bare. Det koster ingenting å endre navnet på en charterbestilling hos Ving. Det er praktisk hvis noen i reisefølget plutselig ikke kan dra. Dessuten, hvis personen må trekke seg på grunn av sykdom, så kan du og resten av reisefølget fortsatt bo i rommet eller leiligheten dere har bestilt – helt uten ekstra kostnad.

3. Se etter en reisearrangør som følger reiserådene

Vil ferielandet du drømmer om være rødt, gult eller grønt i sommer? Usikkerheten og bekymringen for at feriepengene skal gå tapt gjør at mange venter på grønt lys før de bestiller.

Ving gjennomfører ikke charterreiser til land det frarådes å reise til, så hvis landet fortsatt er rødt når ferien nærmer seg vil reisen din automatisk kanselleres – og du får pengene dine tilbake nesten før du rekker å bla om i ukeplanleggeren. Om ikke du heller vil endre reiseplanene, da.

Når du bestiller en charterferie med Ving er du nemlig automatisk dekket av en tilbakebetalingsgaranti som sørger for at du får pengene tilbake innen 7 dager hvis reisen blir kansellert. Du trenger heller ikke å betale reisen med en gang. Du betaler et depositum når du bestiller, og deretter kan du vente helt til det er 35 dager igjen til avreise med å betale resten.

4. Sjekk om reiseforsikringen din har pandemidekning

Når verden omsider åpner igjen er reiseforsikringen din kanskje viktigere enn noensinne. Men vet du egentlig hva den dekker og ikke dekker i pandemisammenheng?

Det er selvfølgelig viktig at forsikringen har ubegrenset dekning av nødvendige utgifter til akutt sykdom og skade hvis uhellet først er ute. Og hvis du for eksempel (og la oss si mot formodning) blir smittet av covid-19 i ferien og mister hjemreisen fordi du må i karantene, da er det en fordel å ha en forsikring som dekker en ny hjemreise.

Ving tilbyr i samarbeid med Gouda en heldekkende reiseforsikring til alle som bestiller charterreiser. Den gir deg omfattende beskyttelse uten egenandel, og koster under 500 kroner pr. person pr. uke.

5. Velg et reiseselskap som setter deg først

Hvis du har opplevd noe uforutsett i ferien vet du hvor viktig det er å ha noen som stiller opp. Og mens du og jeg i månedsvis har drømt om fremtidige solskinnsferier har Ving brukt tiden til å utvikle et nytt og omfattende trygghetskonsept som gjør at du er i gode hender fra sekundet du bestiller og helt til du har kommet hjem igjen.

For det første har de revidert alle sikkerhetsrutiner på flyene, hotellene og bussene sine for å være helt sikre på at de oppfyller eller overgår alle krav. Visste du for eksempel at 99,6 prosent av luften om bord på flyet skiftes hvert tredje minutt? Du kan glemme alt om overfylte transferbusser, for antallet passasjerer er redusert. Og du trenger ikke å bekymre deg for å møte noen med et annet syn på «meter’n» enn deg ved bassenget – solsengene er plassert i god avstand til hverandre. Blir du syk eller får andre problemer i ferien er Vings personale alltid lett tilgjengelig for å hjelpe deg.

Ving har i alle år tatt tilbakemeldinger fra gjestene sine på alvor, og videreutviklet både seg selv og sitt produkt basert på dem. De kjenner oss reiseglade godt, og de vet nøyaktig hva som skal til for at du skal få en fin og trygg ferieopplevelse i sommer. Kryss fingrene!

Vil du lese flere saker som denne?

Nødvendige informasjonskapsler hjemmesiden brukelig ved at de aktiverer grunnleggende funksjoner som sidenavigasjon og tilgang til sikre områder av nettsiden. Hjemmesiden vil ikke fungere optimalt uten disse informasjonskapslene.
Funksjonelle informasjonskapsler gjør det mulig å lagre informasjon om hvordan hjemmesiden ser ut eller oppfører seg. Som f.eks. språket du velger og regionen du befinner deg i. Disse er nødvendig for at siden skal fungere optimalt.
Statistiske informasjonskapsler samler informasjon om brukerne og hjelper oss til å forstå samhandlingen mellom brukeren og hjemmesiden.
Markedsførings-cookies brukes til å spore brukernes aktivitet på hjemmesiden. Hensikten er å vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte brukeren, og dermed mer verdifulle for utgivere og tredjeparts-annonsører.