Reseledare går upp för trappor

Reis trygt og sikkert med Ving

Derfor skal du reise med Ving

Uansett om du vil ha trygghet, bra service eller en ferie av høy kvalitet, så er Ving det beste valget. Vi lover å gjøre alt vi kan for at du skal få uforglemmelige ferieminner - og det gjør vi med et stabilt nordisk eierskap i ryggen.

Vings Safe Travel logo

De vanligste spørsmålene akkurat nå...

Husk at du kan bestille charterreisen din og ombestemme deg senere. Med vår populære avbestillings- og endringsbeskyttelse har du nemlig muligheten til å endre reisen din så ofte du har behov for inntil 30 dager før avreise. Du har også åpent kjøp i 90 dager, der du har muligheten til å endre eller avbestille reisen din. Blir du eller nære familiemedlemmer syke, kan du også avbestille reisen din og få pengene tilbake.

For øyeblikket får vi også spørsmål om våre flyruter, og vi garanterer at vårt eget flyselskap Sunclass Airlines, og alle andre europeiske flyselskap, ikke flyr gjennom russisk luftrom.

Alltid hos Ving

Petter Stordalen sammen med Lollo og Bernie

Stabilt nordisk eierskap
Ving inngår i Nordens største reisekonsern, Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som eies av det norske firmaet Strawberry Group (39,5 %), det svenske kapitalfondet Altor (39,5 %) og britiske TDR (19,75 %) samt ledelsen i Nordic Leisure Travel Group (1.25%).

Sammen med våre nordiske søsterselskap, Ving og Globetrotter i Sverige, Spies i Danmark og Tjäreborg i Finland, er vi Nordens største reisekonsern. I dette konsernet inngår også vårt eget flyselskap Sunclass Airlines, i tillegg til Resorts and Hotels som driver våre egne hotellkjeder (Sunwing Family Resorts, O.B.C. by Sunwing og Sunprime Hotels). Som reisearrangør har vi derfor mulighet til å tilby deg en samlet serviceopplevelse – fra bestilling til flyreise og hotell.

Les mer om NLTG her

Par på ferie sitter på en benk med koffert ved siden av seg

Pakkereise – lettvint og behagelig
Når du bestiller en pakkereise hos Ving kan du lene deg trygt tilbake og slippe bekymringene. Vi passer på at alt det praktiske fungerer og tar hånd om kontakten med flyselskap, hotell osv., slik at du kun trenger å konsentrere deg om å glede deg til ferien. Lettvint og behagelig!

Med en pakkereise får du også trygghet med på kjøpet. Din bestilling omfattes nemlig av pakkereiseloven som gir deg økt beskyttelse. For eksempel sørger vi alltid for at gjestene våre kommer hjem fra reisemålet sitt hvis det skulle skje noe uforutsett. Vi har erfaring fra all verdens ulike hendelser gjennom årene, alt fra askeskyer til flystreik og sandstormer. Vi kan derfor love deg at du kommer til å komme deg trygt og sikkert hjem – uansett hva som skjer. I det usannsynlige tilfellet at du må bli lenger enn planlagt på destinasjonen på grunn av hendelser i verden, sørger vi også for å ordne overnatting til deg.

Lommebok

Pengene tilbake
Vi følger alltid Utenriksdepartementets reiseråd. Skulle din reise mot formodning bli innstilt, lover vi at du får pengene dine tilbake innen 7 dager.

Når du bestiller en reise med Ving slipper du alt arbeidet rundt tilbakebetaling. Vi sørger for at du automatisk får pengene dine. Du trenger ikke å bruke tiden din på å kontakte flyselskap, hotell, transportarrangører osv. for å få refusjon – dette arbeidet gjør vi for deg.

Kvinne snakker i telefonen

Enkel avbestilling og endring
Hos Ving har du mulighet til å kjøpe vår unike avbestillings- og endringsbeskyttelse som gir deg de beste vilkårene, og som i tillegg er skreddersydd for å dekke våre gjesters behov. Reiser du med rutefly har du naturligvis også muligheten til å bestille avbestillingsforsikring gjennom oss.

Vår egen avbestillings- og endringsbeskyttelse gjelder ikke bare om du blir syk. Skulle planene dine forandre seg har du også mulighet til å endre charterreisen din.

Sammen med Gouda tilbyr vi også reiseforsikringer som beskytter deg under selve reisen, slik at du ikke trenger å bekymre deg for ekstra utgifter skulle du være uheldig.

Les mer om vår beskyttelse

Natur

Alltid trygt og sikkert
Hos Ving har vårt erfarne beredskap tett kontakt med Utenriksdepartementet og lokale myndigheter. Oppstår det uforutsette hendelser som påvirker reisen din, lover vi å holde deg oppdatert om situasjonen underveis. Vår første prioritet er de gjestene som har utreise og hjemreise her og nå. Deretter fokuserer vi på kommende avreiser i kronologisk rekkefølge.

Etter mange år i bransjen har vi opparbeidet oss gode relasjoner og tett dialog med både Utenriksdepartementet og de lokale myndighetene på våre reisemål. Det betyr at vi alltid kan reagere raskt om det skulle oppstå uforutsette hendelser. Utover dette følger vi alltid IATA`s anbefalte flyruter slik at gjestene våre reiser sikkert.

Les mer om vårt sikkerhetsarbeid

Vingvert på en av våre busser

Service døgnet rundt
Trenger du hjelp i ferien din er vårt eget personale klare for å bistå døgnet rundt, uansett hvor i verden du befinner deg. Hver sommer har vi ikke mindre enn 500 nordisk ansatte på våre større reisemål – alle klare for å gi deg den beste ferieopplevelsen.

Uansett hvilken type reise du velger å bestille hos Ving, kan du alltid komme i kontakt med oss døgnet rundt. På våre charterreisemål mottar du automatisk en SMS ved ankomst, med informasjon om vår service og hvordan du kommer i kontakt med oss om du for eksempel vil bestille en utflukt eller er i akutt behov for hjelp på natten. På en del charterreisemål har vi ikke eget personale, men du kan alltid nå oss på vår servicetelefon. Selv når du bestiller en reise med rutefly til reisemål der vi ikke har personale, kan du kontakte oss døgnet rundt om du behøver hjelp.

Les mer om vår service

Kvinne sitter i sofa og kikker på telefonen

Bestill nå – bestem deg senere
Når du bestiller en reise med charterfly hos Ving trenger du først å betale for reisen 35 dager før avreise.

Bestiller du din velfortjente charterferie nå, kan du vente med å betale ned reisen din inntil 35 dager før avreise. Det betyr at du bare må betale et depositum innen 7 dager etter bestillingen din, om det er mer enn 60 dager til avreise. Bestiller du en fleksibel reise med rutefly gjelder andre betalingsfrister.

Se regler og vilkår for betaling

Restaurantmedarbeider på et av våre hotell

65 års erfaring
I 65 år har vi vært involvert i å skape og utvikle ferieturer som passer norske reisende. Vi vet hva som skal til for at du skal kjenne deg trygg og få de beste ukene i året.

Det er ikke bare virksomheten vår som har flere tiår med erfaring – det samme gjelder våre medarbeidere hjemme i Norge, som ofte har startet karrieren sin på våre destinasjoner. Det er derfor ikke uvanlig at mange av våre sjefer en gang har arbeidet som Vingverter. Flere av våre medarbeideres barn venter også på å få begynne som Vingverter ute på våre reisemål, slik at de også kan få være med å gi våre gjester de beste ukene i året – akkurat som deres foreldre.

Lommebok og solbriller

Økonomisk trygghet
Pakkereiseloven gir deg ikke bare en enkel og trygg reise, den gir deg også økonomisk trygghet. Med en pakkereise er du nemlig alltid garantert å få pengene tilbake om reisen din skulle bli innstilt. Utover dette stiller våre nordiske eiere nødvendige garantier hos Reisegarantifondet - hvilket medfører at du alltid har økonomisk beskyttelse.

Skulle du mot formodning ikke være fornøyd etter reisen din, og vi ikke kan komme overens, har du med pakkereisen din alltid mulighet til å kontakte Pakkereisenemnda som vil behandle saken din. Vi følger alltid deres anbefaling – uansett om vi er enig eller ikke.

Solnedgang

Lokalt engasjement
Vi har vært på mange av våre reisemål i tiår, og har opparbeidet et tett samarbeid med hotelleiere og andre lokale partnere. Derfor faller det seg også naturlig å ta del i det lokale livet og utvikle reisemålene – både økonomisk, sosialt og miljømessig. Sammen med våre gjester har vi gjennom årene skapt en verdifull vekst på reisemålene, noe som har utgjort en stor forskjell for innbyggerne.

Vi forsøker alltid å støtte reisemålene og gjøre noe for lokalbefolkningen – uansett om det betyr å gjøre plass på våre fly for skolemateriale til Gambia eller å være først ute med å sende gjester tilbake til Lesvos. Videre arbeider vi også ut ifra vår «Code of Conduct», som er grunnleggende regler for hvordan vi bedriver virksomhet på reisemålene våre når det kommer til blant annet ansettelse, menneskelige rettigheter og arbeidsmiljø.

Les mer om vårt ansvar på reisemålene

Medarbeidere på kontaktsenteret

Fornøyde gjester
I over 65 år har vi hatt fokus på fornøyde gjester, og vi arbeider fortløpende med forbedringer. Vi strever alltid etter høyere kvalitet da vi vet at god kvalitet gir fornøyde gjester - og fornøyde gjester kommer tilbake.

Vårt kvalitetsarbeid skal være så transparent som mulig i forhold til våre gjesters meninger om oss, og derfor viser vi blant annet kundevurderinger på våre hotellsider på ving.no. Det største og mest omfattende kvalitetsarbeidet vårt er dog våre spørreskjemaer, der våre gjester har mulighet til å fortelle oss hvordan ferien har vært. De fleste av gjestene våre svarer på spørreskjemaet vårt – noe som hjelper oss med å stadig bli bedre.

Les mer om vårt kvalitetsarbeid

Tre barn sammen med Lollo og Bernie

En samlet kvalitetsopplevelse på hele reisen
Velger du å fly med vårt eget flyselskap Sunclass Airlines og bo på et av våre egne konsepthotell, Sunwing Family Resorts, O.B.C. by Sunwing eller Sunprime Hotels, får du det aller beste vi kan tilby.

Hos oss har vi direkte innflytelse over kundeopplevelsen når det handler om flyreisen med Sunclass Airlines og oppholdet på våre egne konsepthotell. Det betyr at vi fortløpende kan gjennomføre forbedringer og justeringer – blant annet basert på våre gjesters svar på spørreskjemaet de får på e-post etter reisen.

Solnedgang på Sunprime Miramare Beach, Rhodos

Mer nordisk - hele veien rundt
I 65 år har vi utviklet våre hotellkonsepter og vår service i nært samarbeid med våre gjester, slik at alt er tilpasset nordmenns feriebehov. Med nordiske eiere behøver vi kun å fokusere på det som er viktig for våre gjester - noe som gjør det enkelt, behagelig og trygt å reise med oss.

Hos Ving har du mulighet til å få en nordisk kundeopplevelse under hele ferien din, helt fra du begynner å planlegge reisen din til du lander hjemme i Norge igjen. Vi inngår i et sterkt nordisk reisekonsern med alt fra reiserådgivere, flyselskap, egen hotellvirksomhet og egen serviceorganisasjon på reisemålet. Dette samlet gir oss de beste forutsetningene for å kunne skape en ferieopplevelse tilpasset våre nordiske gjester.

Derfor treffer du alltid nordisk personale ombord på våre egne Sunclass Airlines-fly og på mange av våre reisemål. Velger du et av våre egne hotell, Sunwing Family Resorts, O.B.C. eller Sunprime Hotels, kan du være sikker på at jakkeknaggen på hotellrommet er hengt opp etter ønskemål fra våre nordiske gjester.

Vingvert på et av våre hotell

Din sikkerhet
Våre gjester er vår første prioritet og vi tar alltid hånd om deg på beste måte utfra forholdene. Vi har tilgang til eksterne kriseteam fra SOS International og EuroAlarm, som begge samarbeider med lokale leger som raskt kan være beredte ved behov.

Vårt nordiske krisesenter er bemannet døgnet rundt og tar imot rapporter om hendelser fra hele verden. Personalet vurderer rapportene og informerer relevante personer i organisasjonen. De kan også øke beredskapen eller aktivere kriseorganisasjonen hvis situasjonen krever det.

Les mer om vårt beredskap

Vingvert på en av våre busser

Garantert kvalitet
For å sikre kvalitet og sikkerhet når du reiser med oss, samarbeider vi med Intertek Cristal. Dette er en ekstern og upartisk partner som setter retningslinjer for alt fra hoteller, utflukter til busselskaper og mer.

Vårt minimumskrav er at et hotell oppfyller sikkerhetskravene som finnes i den nasjonale lovgivingen. Utover dette skal hotellet oppfylle den internasjonale sikkerhetsstandarden som vi arbeider med. Blant annet kontrolleres brannsikkerheten, høyden på balkongens rekkverk og bassengsikkerheten regelmessig.

Vi gjør en sikkerhetssjekk av hvert hotell i begynnelsen av sesongen. Etter dette følger våre ansatte opp eventuelle mangler mens de kontinuerlig sjekker at sikkerheten ikke blir neglisjert underveis. Hoteller som ikke ønsker å korrigere mangler eller samarbeide med oss om sikkerhetsforbedringer, avslutter vi samarbeidet med. Det samme gjelder våre samarbeidspartnere for utflukter og transport.

Travel with care - logo

Reis med omtanke

Som turoperatør har vi et ansvar for at våre turer blir gjort med hensyn til klima og omgivelser. Allerede på 90-tallet etablerte vi vårt første miljøråd, og i dag har vi en klar og tydelig bærekraftstrategi slik at du kan oppleve verden med god samvittighet - både nå og i fremtiden når du reiser med Ving.