Hva gjelder på reisemålet?

De fleste land har innført egne retningslinjer for smittevern og hygiene, som for eksempel krav om sosial distansering på offentlige steder, i butikker, på offentlige transportmidler og severdigheter. Noen påbyr også bruk av munnbind, og det er derfor viktig at du sørger for å ha med deg munnbind når beveger deg utenfor hotellet.

Hold deg oppdatert på hvilke smittevernsregler som gjelder der du er. På regjeringen.no og på EUs nettside reopen.europa.eu/sv finner du mer informasjon om dette.

Når du ankommer reisemålet

På enkelte flyplasser tas det stikkprøver i form av kroppstemperaturmåling eller testing for Covid-19. Flere land krever også at man fyller ut innreisedokumenter før eller ved ankomst. Her kan du lese om det gjelder for landet du reiser til.
 
Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på anbefalingene som gjelder for ditt reisemål. Informasjon om dette finner du blant annet på UDs nettsider.

Transfer

Busstransport

Vi følger de lokale myndigheters smittevernskrav og disse kan variere fra land til land. Bruk av munnbind og håndsprit før påstigning er krav som gjelder i de fleste land. I tillegg har vi redusert passasjerantallet på bussene våre, og maks 75 % av setene er i bruk. Med hvert fjerde sete tomt er det enklere å holde avstand. Du kan bestille busstransport til reisen din på Min Side.

På lokale transportmidler som taxi og buss er det som regel påbudt å bruke munnbind.

Chania

Aktiviteter og severdigheter

Det er svært populært å bli med på båtturer, markeder og utflukter for å utforske et reisemål. Det er Vings ambisjon å kunne fortsette å tilby dette. Noen steder vil det forekomme begrensninger i antall besøkende, og det kan også være begrenset tilgang til visse områder og attraksjoner. Hva som gjelder for hver destinasjon vil kontinuerlig bli oppdatert på ving.no under fanen “Aktiviteter og severdigheter” på reisemålssidene. Vi følger selvsagt alle råd og anbefalinger fra lokale myndigheter, for å tilby deg et så trygt opphold som mulig.

Hvis du blir syk

Det er svært viktig at du sørger for å ha en god reiseforsikring som dekker sykdom dersom du skulle bli smittet av Covid-19 og trenger legehjelp på reisen. Vi anbefaler deg å kontakte forsikringsselskapet ditt. Du kan også kjøpe en reiseforsikring gjennom Ving, enten en heldekkende forsikring eller et supplement til den du allerede har. Les mer her.

Hva gjelder hvis du får symptomer på Covid-19?

  • Ta kontakt med hotellpersonalet på hotellet ditt. De har plikt til å informere lokale myndigheter som vil sørge for at du blir testet av en lege.
    Det er de lokale smittevernregler som gjelder for deg og reisefølget ditt.
  • Ta kontakt med Vings representanter på reisemålet. Vi er der for deg og kan bistå i en slik situasjon.
  • Ving dekker ikke utgifter til behandling og heller ikke eventuelle ekstrakostnader for fly eller hotell.
  • Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, og husk at en dekkende forsikring må være på plass før du reiser fra Norge. Mer informasjon om Goudas reiseforsikringer finner du her.

Vanlige spørsmål og svar

Hva innebærer utvidede renholdsrutiner?
Grundig vask med ekstra fokus på berøringsflater som f.eks. håndtak, strømbrytere, servanter, hårfønere, fjernkontroller etc. Dette gjøres før hver ankomst og deretter regelmessig i løpet av oppholdet.

Fellesarealer rundt solsenger, basseng og toaletter – hvor ofte vaskes det her og nøyaktig hva gjøres?
Rutinene for vask og rengjøring følger gjeldende regler og anbefalinger for smittevern. I tillegg til nøye renhold sørger vi også for å følge myndighetenes krav til sosial distansering, bl.a. i solseng- og bassengområdene.

Hvordan foregår innsjekkingen?
Vi overholder krav til sosial distansering ved å sørge for god avstand mellom personalet og gjestene, enten ved hjelp av merking eller fysiske sperringer. Kun én person får sjekke inn av gangen.

Hvordan er de nye serveringsrutinene?
Servering av mat skjer enten som à la carte (servering ved bordet) eller som buffe i henhold til gjeldende regler og anbefalinger.

Hvordan er rutinene rundt barneklubben og Lollo & Bernie?
Lollo & Bernie kommer til å være på våre egne hotell, men de følger naturligvis de lokale myndigheters smittevernregler og sørger for å holde god avstand til alle de møter, akkurat som alle andre må.

Underholdning/øvrige aktiviteter:
Vi følger myndighetenes krav ved gjennomføring av aktiviteter og underholdning på hotellet. Det innebærer for eksempel at vi begrenser antall deltakere og/eller at flere aktiviteter foregår utendørs.

Hva om noen tester positivt på Covid-19 på hotellet der jeg bor? Vil det få følger for mitt opphold, eller vil hotellet fortsatt holde åpent?
I Hellas og Spania og på Kypros har myndighetene bekreftet at hotell det gjelder vil holde åpent, men at den smittede flyttes til et anvist hotell. 

Jeg har ikke bestilt opphold på et av Vings egne hotell. Hvordan kan jeg være sikker på at mitt hotell følger de samme sikkerhetsrutinene?
Alle hotell er pålagt å følge de krav som landets myndigheter har innført i forbindelse med koronapandemien. De som ikke følger kravene risikerer å miste retten til å drive hotellvirksomet. Ving vil kontrollere og se til at alle hotell følger kravene.

Hva skjer hvis landet jeg reiser til på charterferie plutselig stenges ned?
Våre gjesters sikkerhet er til enhver tid det viktigste for oss. Skulle det mot formodning inntreffe noe som påvirker din reise, vil vi som alltid sørge for å ta vare på deg ved f.eks. å sørge for å få deg hjem som planlagt – eller tidligere dersom det blir nødvendig.