På reisemålet

De fleste land har innført egne retningslinjer for smittevern og hygiene, som for eksempel krav om å holde avstand (sosial distansering) på offentlige steder, i butikker, på offentlige transportmidler og severdigheter. Noen påbyr også bruk av munnbind, og det er derfor viktig at du sørger for å ha med deg munnbind når beveger deg utenfor hotellet.

Hold deg oppdatert på hvilke smittevernsregler som gjelder der du er. På EUs nyåpnede side https://reopen.europa.eu/no finner du god informasjon.

Ved ankomst til reisemålet

På enkelte flyplasser tas det stikkprøver i form av kroppstemperaturmåling eller testing for Covid-19. Flere land krever også at man fyller ut innreisedokumenter før eller ved ankomst.

Til deg som i sommer skal på charterreise til Hellas, Spania eller Kroatia med Ving:

Hellas
Mer informasjon Husk at greske myndigheter krever at innreisedokumenter er fylt ut 24 timer før avreise, les mer om greske regler her
 
Munnbind
Vi gjør deg oppmerksom på at det er påbudt med munnbind på alle offentlige steder i Hellas. Sørg derfor for å gå til anskaffelse av munnbind i god tid før du reiser. Godkjente munnbind fås kjøpt på de fleste apotek. Det er også påbudt å bruke munnbind på alle flyplasser, om bord i flyet og på bussen.
Mindre informasjon

Spania
Mer informasjon Husk at spanske myndigheter krever at innreisedokumenter er fylt ut 48 timer innen avreise. Les mer om spanske regler her
 
Munnbind
Vi gjør oppmerksom på at det er påbudt med munnbind på alle offentlige steder i Spania, både innendørs og utendørs samt på kollektive transportmidler (gjelder ikke barn under 6 år). Unntak er når du trener, er på stranden eller ved bassengområdet, og når du spiser eller drikker på restauranter og barer.
 Sørg derfor å gå til anskaffelse av munnbind i god tid før du reiser.
Mindre informasjon

Kypros
Mer informasjon Husk at kypriotiske myndigheter krever at innreisedokumenter er fylt ut innen avreise, les mer her
 
Måling av kroppstemperatur og tilfeldige Covid 19-tester kan forekomme ved ankomst til Kypros.
 
Munnbind
Vi gjør oppmerksom på at det er påbudt med munnbind på alle offentlige steder på Kypros. Sørg derfor å gå til anskaffelse av munnbind i god tid før du reiser. Godkjente munnbind fås kjøpt på de fleste apotek. Det er påbudt å bruke munnbind på alle flyplasser, om bord i flyet og på bussen.
Mindre informasjon

Andre reisemål
Mer informasjon Vi anbefaler at du holder deg oppdatert på de lokale råd og anbefalinger som gjelder ditt reisemål. Du kan finne informasjon på UD og Re-open EU.Mindre informasjon

Busstransport

Vi følger de lokale myndigheters smittevernskrav og disse kan variere fra land til land. Bruk av munnbind og antibac før påstigning er krav som gjelder i de fleste land. I tillegg har vi redusert passasjerantallet på bussene. Du kan bestille busstransport til reisen din på Min Side.

Greit å vite: På lokale transportmidler som taxi og buss er det som regel påbudt å bruke munnbind.

På våre hotell

Vi stiller de høyeste krav til oss selv og samarbeider tett med det uavhengige selskapet Crystal International Standards. I tillegg til å følge våre egne rutiner etterkommer vi selvsagt også lokale myndigheters krav og retningslinjer, som fortløpende kan bli endret. Nedenfor kan du se hvilke utvidede sikkerhetsrutiner vi har innført på våre egne hotell, Sunwing, Sunprime og O.B.C. by Sunwing, i tiden som kommer. Alle ansatte får opplæring i våre nye sikkerhetsrutiner.

Øvrige hotell i vårt program følger de lokale myndigheters anbefalinger og krav.

Innsjekk
Mer informasjon Det er innført nye rutiner for sosial distansering med avstandsmarkeringer.Mindre informasjon

Utvidede renholdsrutiner
Mer informasjon Utvidet vask av alle rom og oppdaterte rengjøringsrutiner for hotellets fellesområder som bassengområder, restauranter, lounger, toaletter, treningsrom, spa og Mini Land. Håndsprit/antibac er tilgjengelig rundt omkring på hotellet, for gjester og personale.Mindre informasjon

Sosial distansering
Mer informasjon Vi følger lokale retningslinjer for avstand mellom personer som ikke tilhører samme husstand. Restaurantene har innført forlengede og fleksible åpningstider for å unngå trengsel, i tillegg til at de har færre bord og større avstand mellom bordeneDet tilpasses nye serveringsrutiner der maten serveres enten som à la carte (servering ved bordet) eller som buffé i henhold til gjeldende smittevernsregler. Avstandsmarkeringer finnes også ved bassengene, på stranden og på solsengområdet.Mindre informasjon

Tilpassing av aktiviteter og underholdning på hotellene
Mer informasjon Dette innebærer at vi begrenser antall deltakere, sørger for at det holdes avstand samt at flere aktiviteter foregår utendørs.Mindre informasjon

Vi oppfordrer dessuten til minimal bruk av kontanter samt til å bruke appen vår til å følge med på informasjon og tips om hva som skjer på hotellet og reisemålet under oppholdet.

Aktiviteter og utflukter

Det er svært populært å bli med på båtturer, markeder og utflukter for å utforske et reisemål. Det er Vings ambisjon å kunne fortsette å tilby gjestene våre dette. Noen steder vil det nok forekomme begrensninger i antall besøkende, og det kan også være begrenset tilgang til visse områder og attraksjoner. Hva som gjelder for hver destinasjon vil kontinuerlig bli oppdatert på ving.no. Vi følger selvsagt alle råd og anbefalinger fra lokale myndigheter, for å tilby deg et så trygt opphold som mulig.

Hvis du blir syk

Det er svært viktig at du sørger for å ha en god reiseforsikring som dekker sykdom dersom du skulle bli smittet av Covid-19 og trenge legehjelp på reisen. Vi anbefaler deg å kontakte forsikringsselskapet ditt. Du kan også kjøpe en reiseforsikring gjennom Ving, enten en heldekkende forsikring eller et supplement til den du allerede har.
Les mer

Hva gjelder hvis du får symptomer på Covid-19?

  • Ta kontakt med hotellpersonalet på hotellet ditt. De har plikt til å informere lokale myndigheter som vil sørge for at du blir testet av en lege.
  • Det er de lokale smittevernregler som gjelder for deg og reisefølge ditt.
  • Ta kontakt med Ving på reisemålet. Vi er der for deg og kan bistå og hjelpe i en slik situasjon.
  • Ving dekker ikke utgifter til behandling og heller ikke eventuelle ekstrakostnader for fly eller hotell.
  • Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, og husk at en dekkende forsikring må være på plass før du reiser fra Norge. Mer informasjon om Goudas forsikringer finner du her.

Vanlige spørsmål og svar

Hva innebærer utvidede renholdsrutiner?
Grundig vask med ekstra fokus på berøringsflater som f.eks. håndtak, strømbrytere, servanter, hårfønere, fjernkontorller etc. Dette gjøres før hver ankomst og deretter regelmessig i løpet av oppholdet.

Fellesarealer rundt solsenger, basseng og toaletter – hvor ofte vaskes det her og nøyaktig hva gjøres?
Rutinenene for vask og rengjøring følger de gjeldende regler og anbefalinger for smittevern. I tillegg til nøye renhold sørger vi også for å følge myndighetenes krav til sosial distansering, bl.a. på solseng- og bassengområdene.

Hvordan foregår innsjekkingen?
Vi overholder krav til sosial distansering ved å sørge for god avstand mellom personalet og gjestene, enten ved hjelp av merking eller fysiske sperringer. Kun én person får sjekke inn av gangen.

Hvordan er de nye serveringsrutinene?
Servering av mat skjer enten som à la carte (servering ved bordet) eller som buffé i henhold til gjeldende regler og anbefalinger.

Hvordan er rutinene rundt barneklubben og Lollo & Bernie?
Lollo & Bernie kommer til å være på våre egne hotell, men de følger naturligvis de lokale myndigheters smittevernregler og sørger for god avstand fra alle de møter, akkurat som vi alle må gjøre i disse koronatider.

Underholdning/øvrige aktiviteter:
Vi følger myndighetenes krav ved gjennomføring av aktiviteter og underholdning på hotellet. Dette innebærer for eksempel at vi begrenser antall deltakere og/eller at flere aktiviteter foregår utendørs.

Hva om noen tester positivt på Covid-19 på hotellet der jeg bor? Vil det få følger for mitt opphold, eller vil hotellet fortsatt holde åpent?
I Hellas og Spania og på Kypros har myndighetene bekreftet at hotellene vil fortsette å holde åpent, men at den som blir syk flyttes til et anvist hotell. 

Jeg har ikke bestilt et av Vings egne hotell. Hvordan kan jeg være sikker på at mitt hotell følger de samme sikkerhetsrutinene?
Alle hotell rundt i verden er pålagt å følge de krav som landets myndigheter har innført i forbindelse med koronapandemien. De som ikke følger kravene risikerer å miste retten til å drive hotellvirksomet. Ving vil kontrollere og se til at alle hotell følger kravene.

Hva skjer hvis landet jeg reiser til på charterferie plutselig blir stengt ned?
Våre gjesters sikkerhet er til enhver tid det viktigste. Skulle det mot formodning inntreffe noe som påvirker din reise, vil vi som alltid sørge for å ta vare på deg ved f.eks. å sørge for å få deg hjem som planlagt – eller tidligere dersom det blir nødvendig.