Om hotellet/leiligheten

Her finner du informasjon som er viktig å vite om hotellet, rommet eller leiligheten du bor i.

Hotellklassifisering

Vings klassifisering

Alle hotell klassifiseres ut ifra et offisielt system i hvert enkelt land. Vi har valgt å supplere med vår egen klassifisering i form av bølger, fra en til fem, der fem er best. I tillegg bruker vi et "+" dersom hotellet er litt bedre enn normalt for sin kategori. Vings klassifisering er ikke utelukkende basert på romstandarden, men på en helhetsvurdering av standard, fasiliteter, aktiviteter og beliggenhet. Vi tar også utgangspunkt i de lokale forholdene på reisemålet, noe som innebærer at hotell i samme kategori kan ha forskjellig standard på ulike reisemål. Vi legger også stor vekt på tilbakemeldingene fra våre gjester når vi klassifiserer hotellene i vårt program. Det kan forekomme at et hotell bytter kategori fra en sesong til en annen, etter oppussing eller som følge av andre endringer. Prisen følger til enhver tid den aktuelle klassifiseringen.

Kategori 1: Meget enkelt, ingen fasiliteter. Forekommer bare unntaksvis i Vings hotellprogram.
Kategori 2: Enkel mellomklasse. Enkelt, men funksjonelt, få eller ingen fasiliteter.
Kategori 3: Mellomklasse, ofte med en del fasiliteter og servicetilbud.
Kategori 4: Bedre mellomklasse, godt utvalg av fasiliteter og/eller utmerket beliggenhet.
Kategori 5: Våre beste hotell. Høy standard, mange fasiliteter.

Endringer i klassifisering

Enkelte hotell og leiligheter kan endre klassifisering. På ving.no presenterer vi den klassifiseringen som til enhver tid gjelder. Prisen er alltid tilpasset den aktuelle klassifiseringen.

Etasjer på hotellene:

På ving.no beskrives etasjene slik de er nummerert på hotellet på selve reisemålet. Dette er annerledes enn hvordan vi spesifiserer etasjer i Norge. I utlandet kalles etasjen på bakkeplan ground floor. 1. etasje er da én etasje over bakkeplan, 2. etasje er to etasjer over bakkeplan osv.

Beskrivelse av innkvartering:

Enkeltrom:
Enkeltrom er beregnet for én person og er ofte mindre enn dobbeltrom. Enkeltrom har vanligvis ikke den beste plasseringen på hotellet.

Dobbeltrom

Et rom beregnet for to personer med to separate senger, dobbeltseng eller grand lit. (Må ikke forveksles med en 2-romsleilighet eller lignende). Bad med wc, dusj og/eller badekar om ikke annet er oppgitt.

Leilighet

Leilighetene har bad med wc, dusj og/eller badekar om ikke annet er opplyst. Kjøkken eller kjøkkenkrok. Kjøkkenutstyret er som oftest enkelt. Ikke alle leiligheter har separat spiseplass. Spiseplassen kan også være på balkongen eller terrassen. Enkelte leiligheter har begrensede luftemuligheter, for eksempel kun lufting gjennom terrassedøren. Begrepet "terrasse" innebærer som regel beliggenhet på grunnplan. På noen hoteller kan rom og leiligheter i samme kategori variere noe i størrelse. Slike avvik påvirker ikke prisen.

1-romsleiligheter har vanligvis kombinert sove- og oppholdsrom, men kan også bestå av et dobbeltrom med kjøkkenkrok.

2 og 3-romsleiligheter består av kjøkken eller kjøkkenkrok, oppholdsrom og et eller to soverom, om ikke annet er opplyst.

Dublettrom

Vanligvis to separate rom med forbindelsesdør og et bad.

Firesengsrom

Ett rom for fire personer.

Juniorsuite

Større rom med en oppholdsromsdel.

Suite

Soverom og separat oppholdsrom.

Større hotellanlegg

Dersom man velger et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning må man være forberedt på at dette av enkelte kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag.

Standard

Rom/suiter/leilighetene på ett og samme hotell kan variere i størrelse, utforming og innredning. Det kan pga. byggeteknisk standard være lytt mellom rommene/leilighetene.
Beliggenheten kan også variere og noen har bedre beliggenhet i forhold til utsikt, soltilgang og eventuelle forstyrrelser. Rom/leiligheter som vender mot havet/bassenget/hagen har ikke nødvendigvis havutsikt/bassengutsikt/hageutsikt. Dette betyr at rommet/leiligheten ligger på den siden av hotellet som vender mot havet/bassenget/hagen. Mindre attraktiv beliggenhet berettiger ikke til prisavslag.
Vi gjør oppmerksom på at leilighetene ikke alltid har lenestoler eller sittegrupper.
Det er heller ikke uvanlig at dusjen kun er hånddusj, at det ikke finnes dusjforheng og at sluket ikke er like effektivt som hjemme.
Man bør også være klar over at avløpsrørene i enkelte land ikke er dimensjonert til det antall mennesker som kommer i turistsesongen, og hvor det kan være aktuelt å kaste toalettpapir i en kurv ved siden av toalettet.

Høyere standard

Med betegnelsen "høyere standard" menes bedre utstyrt leilighet, eventuelt også bedre beliggenhet. Se hotellbeskrivelsen for informasjon.

Rom til kampanjepris

På enkelte avreisedatoer tilbyr Ving rom/leiligheter til kampanjepris på visse hotell. Rom-/leilighetstype er da uspesifisert og kan avvike fra romtypene som står beskrevet under det aktuelle hotellet.
Type rom/leilighet får du vite når du blir tildelt rom ved ankomst.

Innsjekking og utsjekking

Innsjekking

Ved ankomst til hotellet kan du ikke kreve å få tilgang til rommet ditt før kl. 15.00 – og i Spania før kl. 16.00. Ved innsjekking er det vanlig at hotellet ønsker å holde av et beløp som sikkerhet for oppgjøret ved avreise. Dette trekkes som oftest fra kredittkortet ditt.

Depositum

Når man sjekker inn på hotellet blir man ofte bedt om å fremvise et bankkort, slik at hotellet kan ta et avtrykk som garanti for at eventuelle ekstra tjenester blir betalt. Dette er også vanlig når man leier bil, da leiebilfirmaet vil ha en garanti dersom noe skulle skje. De reserverer et beløp på kontoen som refunderes når man sjekker ut eller leverer tilbake bilen. Dersom man ikke har med seg bankkort må man regne med å deponere et beløp i kontanter. Vi gjør oppmerksom på at beløpet kan være reservert i inntil to uker etter hjemkomst.

Utsjekking

I henhold til internasjonale hotellregler disponerer man rommet/leiligheten til kl. 12.00 på avreisedagen, i noen tilfeller kl. 10.00. Dette gjelder selv om hjemreisen skjer på kvelden/natten eller morgenen etter. Hvis du har sen avreise kan du på noen hotell leie et dagrom. Kontakt resepsjonen for informasjon. Kostnaden for dagrom betales direkte til hotellet. Mange hotell tilbyr bagasjeoppbevaring og dusjmuligheter etter utsjekking.

Hotellbytte og tilpasninger

Hotellbytte/oppkjøp på stedet

Ved oppkjøp til et dyrere hotell, må man vanligvis betale avbestillingsgebyr til hotellet man flytter fra, samt prisdifferansen til det nye hotellet. Det er ikke alltid mulig å bytte rom/leilighet/hotell i ferien.

Spesielle ønsker

Spesielle ønsker om innkvarteringsforhold e.l. vil bli formidlet til hotellet. Vi kan ikke garantere at ønsker blir innfridd.

Service

Resepsjonsservice

På hotellet fungerer resepsjonsservicen stort sett som i Norge. Leiligheter, bungalower og enklere pensjonater har ofte begrenset, eller ingen resepsjonsservice. Man er selv ansvarlig for fremmøte til riktig tid ved utflukter og avreise.

Renhold

Renholdet kan være vesentlig enklere enn hjemme. Med rengjøring menes normalt at gulv blir feiet, senger redd opp og avfall tømt enkelte av ukens dager – medregnet ankomstdagen. De fleste hoteller har minimum to dager pr. uke hvor rengjøring ikke blir utført. Oppvask inngår vanligvis ikke i renholdet. Oppvaskmiddel, børste, etc. må man kjøpe selv.

I tillegg til rent sengetøy ved ankomst, skjer normalt skifte av sengetøy 1 gang i løpet av et 2-ukers opphold. Håndklær skiftes vanligvis 1-3 ganger pr. uke.

Rengjøring skjer enten på formiddagen eller ettermiddagen.

Bruk av hotell og leilighet

Bruk av hotellrom/leilighet

Dersom du ikke sjekker inn på hotellet, eller gir oss eller hotellet melding om at du kommer senere, vil bestillingen på hotellet bli annullert. Det er ikke tillatt å la andre enn de som er ført opp i reisebeviset dele eller bebo leiligheten/hotellrommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester varierer fra sted til sted. De fleste hotell tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene.

Ved kjøp av rom/leilighet der antall ordinære senger ikke benyttes vil det tilkomme et romstillegg for antall ubenyttede senger. Et tilsvarende tillegg for utsikt eller beliggenhet vil også tilkomme.

Deponering

Forsvarlig oppbevaring av personlige eiendeler og verdisaker i rommet/leiligheten er ditt eget ansvar. Verdisaker bør alltid oppbevares i hotellets safe eller eventuelt i safen på hotellrommet.

Senger/ekstrasenger/barnesenger

Ordinære og ekstrasenger, kan være mykere eller fastere enn hva vi er vant til her hjemme. Eventuell ekstra oppredning vil som regel være på sofa, sovesofa eller feltseng. Disse sengene/sovesofaene kan være smalere og kortere enn de ordinære sengene. Man kan ikke forvente samme kvalitet for ekstrasenger som for ordinære senger. Grand lit er en noe smalere dobbeltseng og har vanligvis felles sengetøy for to personer.

En eventuell kostnad for barneseng til barn under 2 år betales direkte til hotellet. På våre Sunwing Family Resorts og Family Garden-hotell kan man forhåndsbetale for barneseng. Enkelte hotell tilbyr ikke barnesenger, ta kontakt for mer informasjon.

Kjæledyr

Som hovedregel er det ikke tillatt med kjæledyr på noen av hotellene våre. Det er heller ikke tillatt å ha med kjæledyr på transferbussene; bussene som går mellom flyplassen og hotellene.

TV/internett

Enkelte hotellanlegg krever betaling for bruk av TV og internett. Skandinaviske TV-kanaler kan ikke forventes selv om hotellet har satellitt-TV. Mange hotell har bare nettilgang i deler av hotellet. Trådløse nettverk og internettforbindelse varierer i hastighet etter hvilket land man befinner seg i og man kan ikke regne med de samme hastighetene som i Norge.

Aircondition

Det fremgår av hotellbeskrivelsen om hotellet har aircondition. På mange reisemål er det fra offisielt hold restriksjoner om energiforbruk. Det kan derfor skje at aircondition kun virker når det fysisk oppholder seg noen i rommet/leiligheten, og ofte kun noen timer om dagen og i den varmeste perioden. Dette kan variere avhengig av lokale forhold og lufttemperatur. Tidlig og sent i sesongen er aircondition sjelden på. Vanligvis er det ett airconditionanlegg pr. rom/leilighet, og anlegget kan være plassert i enten stue eller soverom. Det finnes mange typer airconditionanlegg med varierende kvalitet/kapasitet til nedkjøling, og det kan derfor være forskjell fra hotell til hotell uavhengig av område eller reisemål. På noen hotell er aircondition mot avgift, og det betales i så fall rett til hotellet.

Basseng

Enkelte hotell på våre vinterreisemål har svømmebasseng som ved behov tempereres/oppvarmes til ca. 20-22 grader C. I perioder med kjølige netter kan aggregatene være for svake til å varme opp vannet til akseptabel badetemperatur. Barnebasseng kan noen ganger være en adskilt del av det store bassenget/voksenbassenget. Vær oppmerksom på at små barn som trenger det må bruke badebleie. For å sikre god vannkvalitet inneholder både salt- og ferskvannsbasseng kjemikalier, bl.a. klor. Bad i klorvann kan misfarge både badetøy og hår. De fleste hotell har færre solsenger rundt bassenget enn det antall gjester som bor på hotellet.

Måltider

Dersom måltider inngår i reisens pris fremgår dette av bestillingsbekreftelsen.

Drikkevarer til halv- eller helpensjon inngår ikke.

Frokosten er som oftest kontinental og består av brød, smør, syltetøy og te eller kaffe. Lunsj og middag som inngår i halv- eller helpensjon eller All inclusive, er som regel en spesialmeny eller buffé. Halvpensjon består som regel av frokost og middag.

Avhengig av ankomst- og avreisetidspunktet kan måltider utgå om det er bestilt frokost, halv-/helpensjon eller All Inclusive. Ingen måltider er inkludert etter at du har sjekket ut fra hotellet.

Vi har et variert tilbud av All inclusive-hotell og tilbyr alt fra luksuriøse hotell, der det meste av mat og drikke er inkludert store deler av døgnet, til enklere hotell med tilsvarende enklere All inclusive tilbud. På hotell med enklere standard kan dermed gjeldende tider og tilbudet av mat og drikke være mer begrenset. All Inclusive opphører kl. 12.00 på hjemreisedagen om ikke annet er oppgitt. Se respektive hotell for eksakt tid.

Som matallergiker på ferie i utlandet, må man ta noen forhåndsregler da dette fortsatt er relativt ukjent i mange land. Noen hotell tilbyr spesialmat, men vi har ikke en detaljert oversikt over alle disse og må derfor undersøke med hvert enkelt hotell. Man kan ikke forvente at det finnes allergitilpasset mat på hotellet, dersom dette ikke er bekreftet på forhånd.

Se mer informasjon om vårt tilbud til matvareallergikere.

Bilder av rom og leiligheter

Bilder av rom og leiligheter er kun typeeksempler. Utseende og størrelse kan variere, også innenfor samme kategori.

Gassdrevne varmtvannsberedere

En defekt gassbrenner kan medføre høy konsentrasjon av karbonmonoksid (kullos). Dette er en fargeløs gass uten lukt og smak, som er svært giftig. De første symptomene på forgiftning er hodepine, kvalme og svimmelhet. Hvis du føler noe av dette når du oppholder deg i et rom eller en leilighet som har gassinstallasjon, må du straks komme deg utendørs og deretter kontakte en av våre representanter. Ving benytter konsekvent ikke hotell som har oppholdsrom med gassdreven varmtvannsbereder. Skulle du imidlertid komme over et unntak, ber vi deg om å kontakte Ving omgående.

Forstyrrelser

På våre reisemål fortsetter dagliglivet også i turistsesongen. Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder og lokaltrafikk kan forekomme døgnet rundt. Mange av våre hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv og dags- og kveldsaktiviteter, barer, diskotek, etc. Lydnivå og eventuelle uromomenter utenfor hotellet kontrolleres av lokale myndigheter. Dersom hotellet har bar, må en regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra gjester. Ingen feriesteder har helt stille områder, særlig ikke i høysesongen. I muslimske land kan utropene fra moskeene høres fra de fleste hotellene og i mange land kan man forstyrres av hanegal og hundeglam.

Siden våre kontrakter inngås året i forveien, kan det i mellomtiden påbegynnes byggearbeider etc. Byggearbeider er forøvrig vanlig i turistområder, og de reisende må i en viss utstrekning være forberedt på å bli berørt av dette. Byggearbeider på hotellet har hotellet mulighet til å regulere slik at gjester i minst mulig utstrekning blir berørt. Byggearbeider utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotellet eller turarrangøren. Hotellene legger om mulig nødvendig vedlikehold og renoveringsarbeider til lavsesong.

Nybygde hotell

Vi vet av erfaring at ting ikke alltid går som planlagt ved åpning av nye hotell. Det kan for eksempel bli forsinkelser, eller kanskje ikke alle fasilitetene er helt på plass. Et helt nybygd hotell kan ofte rammes av «barnesykdommer», som i noen tilfeller kan gi rabatt på vanlig pris, en såkalt introduksjonsrabatt.

Byggeskikk/klimatiske forhold

På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn her hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, medfører at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige. Det kan også være lytt mellom rom og leiligheter.

chatbtn