Før avreise

Betaling, billetter, endringer og reisevilkår. Her finner du nyttig info før avreise.

Dine rettigheter i henhold til EU-forordning for pakkereiser

Kombinasjonen av de tilbudte reisetjenester utgjør en pakkereise som nevnt i EU-direktiv 2015/2302. Derfor omfattes du av alle EU-rettigheter som gjelder for pakkereiser. Ving har det fulle ansvaret for gjennomføringen av hele pakkereisen. Ving har dessuten en lovpålagt plikt til å tilbakebetale dine utgifter til hjemtransport dersom selskapet går konkurs.

Les mer om rettigheter som gjelder for pakkereiser her.

Bestilling

Med unntak av gruppereiser og andre spesialbestillinger, kan du bestille alle våre reiser her på ving.no.

Bestilling nær avreise

En bestilling kan gjøres frem til 4 timer før avreise. Dette forutsetter at man får betalt, printet ut billett og at man rekker frist for oppmøte til innsjekk på flyplass.
Bestillinger med mindre enn 35 dager til avreise må betales med en gang.
Du kan betale med kort, Vipps, faktura eller delbetale med Resurs Bank på Min side.

Bekreftelse på bestilling

Når du bekrefter bestillingen får du et bestillingsnummer. Det er viktig at du noterer deg dette. Du mottar så en bestillingsbekreftelse pr. e-post innen 5 minutter.

Dersom du ikke mottar bekreftelse pr. e-post innen 5 minutter må du kontakte oss på telefon 915 088 88 eller pr. e-post info@ving.no.

Åpent kjøp

Hos oss kan du kostnadsfritt endre eller avbestille reisen din innen 7 dager fra bestilling og få hele depositumet tilbake.

Åpent kjøp forutsetter at det er mer enn 42 dager til avreise. Åpent kjøp gjelder på våre charterreiser, og ikke på cruise, rutefly, fotballreiser, Formel 1-reiser eller kun hotell.

Endring av bestilling

Den reisende kan forandre reisedag, reisemål, hotell o.l. mot et rimelig administrasjonsgebyr, dersom arrangøren har mulighet til å etterkomme de nye ønsker. Overstiger arrangørens kostnader ved endringen gebyrets størrelse, kan endringen regnes som en avbestilling. Arrangøren må da opplyse kunden om at reglene om avbestilling mot vederlag i pkt. 5.2. i Alminnelige vilkår for pakkereiser vil gjelde.

Ved endring tidligere enn 42 dager før avreise er endringsgebyret på 50% av depositumsbeløpet. Ved endring 42 dager før avreise, eller senere, beregnes endringsgebyret ut ifra gjeldende vilkår for avbestilling. For reisende som har tegnet endrings- og avbestillingsforsikring er det forsikringsvilkårene som gjelder

Navneendringsgebyret på charterfly er 500,- pr. person.

Bestille tillegg

Du kan bestille tillegg som leiebil, mat på flyet, med mer, til din bestilling.
Gå inn på Min side og linken "bestill tillegg" til venstre i menyen.
Der vises tilgjengelige tillegg til din reise.
Om det ikke vises noen tillegg betyr dette at det ikke finnes tilgjengelige tilvalg.

Klikk på tillegget du ønsker å bestille. Velg så hvem som skal ha respektive tilvalg. Du kan velge å bestille flere tilvalg eller å fullføre bestillingen. Når du klikker på "fullfør bestilling" legges prisen til totalprisen for reisen.

Noen hoteller gir billigere pris for barn på måltider. Eventuell rabatt vil vises etter bekreftet bestilling.

Betaling av reisen

Du finner alt du trenger å vite om betaling av din reise på våre kundeservice-sider.

Billetter og reisebevis

Når du har bestilt reisen online sendes bestillingsbekreftelse og reisebevis/billett pr. e-post.
Bekreftelsen sendes innen 5 minutter.
Billetten sendes ut ca. 42 dager før avreise, eventuelt når reisen er fullt betalt om det er nært avreise.
Bekreftelsen/billetten kommer som et vedlegg i pdf-format.

Husk å ta med reisebevis/billett til innsjekkingen på flyplassen/hotellet, samt gyldig pass.

Pass, visum og fullmaktsskjema

Pass og visumregler

Det er ditt eget ansvar som reisende å sørge for at du har de nødvendige dokumentene for gjennomføring av reisen som gyldig pass, nasjonalt ID-kort og visum. Passet må være gyldig under hele reisens varighet. Mange land krever også at passet skal være gyldig i minst seks måneder etter hjemkomstdatoen. Passet må være maskinlesbart. For norske statsborgere med fødested utenfor Norge kan andre regler gjelde. Vær også oppmerksom på at du kan bli nektet innreise med et provisorisk/skadet pass og at det kan kreves visum for mellomlandinger. Ta kontakt med ambassaden for mer informasjon. Et eget pass kreves for barn.

Vær også oppmerksom på informasjonen i reisedokumentet ditt. Visum kreves for innreise til visse land, informasjon gis ved bestilling. Med mindre annet er oppgitt, betaler den reisende for eventuelle kostnader forbundet med visumsøknaden. Vi anbefaler at visum ordnes i Norge.
Reisende av annen nasjonalitet enn norsk bør sjekke hva som gjelder med den aktuelle ambassaden/konsulatet.

Les mer om pass og visumregler.

Fullmaktsskjema for reisende under 18 år

Reisende under 18 år må ha skriftlig tillatelse fra foreldre/foresatte.

Last ned fullmaktsskjema.

Reisevilkår, forsikring og forsinkelser

Reisevilkår

Du er forpliktet til å lese reisevilkårene. Disse inngår som en del av avtalen og regulerer begge parters ansvar, rettigheter og plikter.

Les mer om våre reisevilkår.

Reiseforsikring

Det er viktig å ha riktig forsikringsdekning. Sjekk alltid hvilken type forsikring du har og hvilken reisedekning som er inkludert. Vi tilbyr både reiseforsikring og avbestillingsforsikring for rutefly i samarbeid med Gouda, i tillegg til vår egen avbestillings- og endringsbeskyttelse.

Les mer om våre forsikringer.

Forsinkelser

Vær oppmerksom på at det alltid er en viss mulighet for at du kan bli forsinket på reisen. Vi anbefaler at store begivenheter, som for eksempel bryllup og viktige møter, ikke planlegges tett opp mot reisens start- eller sluttidspunkt. Hvis du skal reise videre med f.eks. tilslutningsfly eller tog, bør du beregne en tidsmargin på minst fire timer ved utreise og etter ankomst.

Tidendringer

Endringer på flytiden kan forekomme. Dette gjelder både charterfly og rutefly. Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan flyselskapet gjøre endringer på avreisetidspunktet, også tett opptil avreise. Ving er ikke ansvarlig for arrangement eller tilslutningsreiser som ikke er en del av pakkereisen, og avtalen med Ving. Vi anbefaler at du kjøper tilslutningsbilletter som kan avbestilles eller endres, og at du beregner en tidsmargin på minst fire timer ved utreise og etter ankomst.

Om Vings reisekonsepter

Vings charterreiser

Enkelt og behagelig, og som regel også den billigste måten å reise på. Når du bestiller en charterferie med Ving kjøper du en komplett pakkereise med fly og hotell til våre mest populære reisemål, og som oftest flyr du med vårt eget flyselskap Sunclass Airlines. På de fleste reisemål har vi dessuten egne Vingverter som gir deg tips og råd hvis du ønsker det.

Reiser med rutefly

Reiser med rutefly er for deg som vil reise på egen hånd og bestemme alt selv. Du velger selv avreisedag og hvor lenge du vil være borte. Våre ruteflypakker omfattes dessuten av pakkereiseloven. Både trygghet og frihet med andre ord.

Kun fly

"Kun fly" innebærer flyreise uten bosted, busstransport, mat på flyet eller innsjekket bagasje. Dersom du velger å kjøpe busstransport skjer av- og påstigning ved hotell der andre gjester skal gå av eller på. Mat på flyet og innsjekket bagasje bestilles samtidig med flybilletten. Hvis du har bestilt "kun fly" må du ha din mobiltelefon slått på minst de siste 24 timer før hjemreisen slik at du kan motta SMS om eventuelle endringer av avgangstiden for hjemreisen. Dersom du ikke har mobiltelefon som fungerer i utlandet, må du selv kontakte vårt servicekontor på reisemålet senest 24 timer før hjemreisen for å få bekreftet at det ikke er foretatt endringer i tidtabellen. Telefonnummeret til servicesenteret står på reisebeviset.

Kun hotell

Omfatter innkvartering i henhold til beskrivelse på reisedokumentet. Det er ikke mulig å kjøpe busstansport til og fra hotellet for reisende som kun har kjøpt hotelloppholdet hos oss.

Kun fly og kun hotell

Kun fly og kun hotell omfattes ikke av Pakkereiseloven eller Reisegarantifondet med mindre kombinasjonen er tilrettelagt for å selges samlet, eller solgt eller markedsført til samlet pris.

Ving er å regne som formidler av hotell og flyreiser og har ikke juridisk ansvar for de bestilte tjenestene.
Dersom tjenester ikke blir levert i henhold til billett eller reisedokument, og man vil gå videre med en sak, rettes eventuelle krav direkte mot hotell eller flyselskap.

Uspesifisert reise

Bestemmelser ved uspesifisert reise

Innkvartering kan skje på steder som ikke er presentert i katalogen eller på våre nettsider. Det betyr også at ved reiser til en destinasjon med flere feriesteder kan innkvarteringen skje på hvilket som helst av disse stedene.
Bostedet bekreftes etter ankomst.
Det benyttes hotell, pensjonater og leiligheter som ikke inngår i Vings ordinære program. Vi har ikke Vingverter på alle reisemål/bosteder.
Ingen måltider er inkludert.
Flytting under oppholdet kan forekomme, i blant med kort varsel.
Innkvartering kan skje på bosteder der rengjøring ikke inngår i prisen. På noen hotell er det mulig å betale for rengjøring og bytte av håndklær og sengetøy under oppholdet.

Ved ledig kapasitet, noe som aldri kan garanteres, og man ønsker å bytte til annet bosted, betales prisdifferansen og eventuell avbestillingsavgift på stedet.

Det er ikke mulig ved denne type reiser å forhåndsvarsle om eventuelle støykilder som byggearbeid/barer/trafikkstøy eller lignende.

Bagasje på flyet, mat på flyet og transport til og fra flyplassen bestilles mot tillegg i prisen.

Hotellstandarden kan være meget enkel. Badekar med dusj eller kun dusj samt wc finnes alltid i rommet/leiligheten. Reisefølger med behov for fler enn ett rom kan innkvarteres på ulike hotell. Ved bestilling av flere rom (maks. 2), kan vi mot et tillegg garantere at alle får bo på samme hotell.

Dersom man stiller spesielle krav til komfort/beliggenhet etc., anbefaler vi spesifisert innkvartering. Vi anbefaler også reisende med gangbesvær eller handikap samt reisende med barn å velge spesifisert innkvartering.

Dette er kategoriene som finnes under uspesifisert reise:

Enkeltrom med dusj og wc. Minimum 2 bølger.
Dobbeltrom eller leilighet med dusj og wc. Minimum 2 bølger.
Dobbeltrom eller leilighet med dusj og wc. Balkong eller terrasse. Minimum 2 bølger.
Dobbeltrom eller leilighet med dusj og wc. Balkong eller terrasse. Minimum 3 bølger.
Dobbeltrom eller leilighet med dusj og wc. Balkong eller terrasse på hotell som har basseng. Minimum 3 bølger.

Langtidsferie

Med Ving kan du tilbringe mange uker på sydlige reisemål i vinterhalvåret. Velg mellom flere årstider og reiselengder. Du kan også leve det gode liv ved Middelhavet hele vinteren.

Les mer om langtidsferie.

Gruppe- og konferansereiser

Vings gruppe- og konferanseavdeling er Skandinavias mest erfarne arrangør av gruppe- og konferansereiser til utlandet. Vi tilbyr skreddersydde reiser for alle typer grupper, alt fra små idrettsforeninger til store firmakonferanser.

Les mer om Vings gruppe- og konferansereiser.

chatbtn