Endrings- og avbestillingsforsikring
– for reiser med charterfly
Er du litt usikker på om avreisedatoen passer med kalenderen din når du bestiller reisen? Kanskje dukker det plutselig opp et bryllup eller en konsert, og du vil gjerne endre reiseplanene dine. Med Goudas endrings- og avbestillingsforsikring har du mulighet til å endre reisen så mange ganger du ønsker – helt frem til 30 dager før avreise. Og blir du syk, kan du selvfølgelig avbestille reisen.
Du får trygghet før avreise fra 419,– per person.
Dette inngår:
- Åpent kjøp i 90 dager
- Ubegrenset antall endringer
- Gebyrfri navneendring
- Avbestilling ved sykdom
- Avbestilling ved oppsigelse
- Innkvarteringsgaranti
Vær oppmerksom på at det gjelder særskilte regler – les mer nedenfor.

Reis trygt – dette er inkludert
Har du bestilt reisen etter 9. september 2025 gjelder følgende:
Åpent kjøpt i 90 dager
Du har åpent kjøp i 90 dager når det er mer enn 180 dager fra bestillingsdato til avreisedato. Det betyr at du kan endre eller avbestille reisen gebyrfritt i åpent kjøp-perioden på 90 dager. Beløpet for endrings- og avbestillingsbeskyttelsen refunderes imidlertid ikke.
Ubegrenset antall endringer av reisen
Har det dukket opp noe annet de datoene dere skal reise? Ikke noe problem, du kan endre reisen din uten kostnad fram til 30 dager før avreise. Reisen kan imidlertid ikke endres til et rabattert alternativ. Ny avreisedato må være innen to år fra den første bestillingsdato.
Gebyrfri navneendring
Har noen i reisefølget blitt forhindret fra å reise? Da kan du bytte navn på personen gjennom forsikringen – uten ekstra kostnad.
Avbestilling ved sykdom
Blir du eller noen i nær familie rammet av sykdom, kan du avbestille reisen din og få pengene tilbake.
Avbestilling ved oppsigelse
Du får avbestille reisen og få pengene tilbake dersom du skulle være så uheldig og rammes av oppsigelse.
Avbestilling ved brann, oversvømmelse eller innbrudd
Blir privatboligen din eller egen virksomhet utsatt for brann, oversvømmelse eller innbrudd rett før avreise, kan du avbestille reisen og få pengene tilbake.
Bli boende-garanti
Skulle noen i reisefølget ditt ha behov for å avbestille med kort varsel p.g.a. sykdom, får du og de øvrige reisende fortsatt bo i det rommet eller leiligheten dere har bestilt, uten noen ekstra kostnader.
Se betingelser og detaljer i forsikringsbetingelsene (pdf)
Bestilling
Du bestiller enklest endrings- og avbestillingsforsikringen samtidig som du bestiller reisen, og senest den dagen du betaler depositumet. Har du allerede bestilt en reise, kan du legge til forsikringen under «Tilvalg» på din bestilling på Min side.
Alle som skal reise sammen må ha forsikringen for at endringsvilkårene skal gjelde. Forsikringen betales sammen med depositumet og kan ikke endres etter at vi har mottatt betalingen, eller når perioden for åpent kjøp har utløpt.
Obs! Denne endrings- og avbestillingsforsikringen gjelder kun for reiser med charterfly. For reiser med rutefly kan du kjøpe en egen avbestillingsforsikring.
Ved avbestilling av reisen
Hvis du må avbestille reisen din på grunn av akutt sykdom, skade eller dødsfall, er det viktig at du først kontakter Ving for å avbestille reisen. Deretter melder du fra til Gouda, som vil ta kontakt med deg direkte.
Åpent kjøp i 90 dager
Du har åpent kjøp i 90 dager når reisen bestilles mer enn 180 dager før avreise. Det betyr at du kan endre eller avbestille reisen gebyrfritt i åpent kjøp-perioden på 90 dager. Beløpet for endrings- og avbestillingsbeskyttelsen refunderes imidlertid ikke.
Gratis endring av reisen
Har det dukket opp noe annet de datoene dere skal reise? Ikke noe problem, du kan endre reisen din uten kostnad fram til 30 dager før avreise. Reisen kan imidlertid ikke endres til et rabattert alternativ. Dersom reisen endres til en dato som ligger mer enn 2 år fram i tid fra opprinnelig bestillingsdato, vil du få et nytt bestillingsnummer. For reisen vil det da være bestillingsvilkårene på tidspunktet for den siste endringen som gjelder.
Gratis endring av navn
Har noen i reisefølget blitt forhindret? Da kan du bytte navn på personen gjennom forsikringen - uten ekstra kostnad.
Avbestilling ved sykdom
Blir du eller noen i nær relasjon rammet av akutt sykdom, kan du avbestille reisen din og få pengene tilbake når du har legeerklæring.
Avbestilling ved oppsigelse
Du får avbestille reisen og få pengene tilbake dersom du skulle være så uheldig og rammes av oppsigelse.
Avbestilling ved brann, oversvømmelse eller innbrudd
Blir privatboligen din eller egen virksomhet utsatt for brann, oversvømmelse eller innbrudd rett før avreise, kan du avbestille reisen og få pengene tilbake.
Bli boende-garanti
Skulle noen i reisefølget ditt ha behov for å avbestille med kort varsel p.g.a. sykdom, får du og de øvrige reisende fortsatt bo i det rommet eller leiligheten dere har bestilt, uten noen ekstra kostnader.
> Regler og vilkår for Vings avbestillings- og endringsbeskyttelse
> Skjema for å søke om refusjon for avbestilt reise
Avbestillings- og endringsbeskyttelse gjelder kun for reiser med charterfly. For reiser med rutefly - les mer her.
Også Gruppe- og konferansereiser har spesielle vilkår for avbestillingsbeskyttelse, se:
Regler og vilkår for Vings avbestillingsbeskyttelse for gruppe- og konferansereiser

Åpent kjøp i 3 måneder
"Vi pleier alltid å bestille sommerferien i januar for å være sikre på å få favorittrommet vårt. I mars var vi så uheldige å få en vannskade på kjøkkenet. I sammenheng med å bytte rør byttet vi også ut det gamle kjøkkenet. Ettersom vi hadde avbestillings- og endringsbeskyttelse kunne vi avbestille reisen og bruke pengene på kjøkkenet i stedet."

Gratis endring av reisen
"Vi hadde planlagt en reise til Sunwing Alcudia i begynnelsen av juni i sammenheng med skoleslutt. Så fikk sønnen min mulighet til å delta på en fotballeir samme uken. Takket være Vings avbestillings- og endringsbeskyttelse kunne vi reise uken etter i stedet. Helt uten ekstra kostnad. Alle var glade og fornøyde!"

Hvis noen blir syke
"I fjor skulle jeg og min kone reise en uke til Tyrkia og spille golf. Tanken var at min svigermor skulle passe på datteren vår på seks år. Dessverre var uhellet ute, svigermor falt og brakk benet rett før vi skulle reise. I prinsippet fikk vi faktisk tilbakebetalt det aller meste av reisen takket være forsikringen."

Bli boende-garanti
"Vennegjengen vår pleier å reise på sommerferie sammen hvert år. For å holde kostnadene nede pleier vi å bestille leiligheter der vi bor flere sammen. I fjor var det en som ble forhindret på grunn av sykdom. Da alle hadde Vings avbestillings- og endringsbeskyttelse slapp vi å betale mer for å bo i leiligheten vi hadde bestilt."