Ekspertenes tips

Cruise i

Karibia

Drømmecruise i Karibia – med 5 stopp i 5 land

Nylig reiste jeg, mannen min Mathias og våre gode venner Stig og Lena på et 10-netters cruise i Karibia med MSCs skip Divina fra Miami. Her deler jeg mine erfaringer og tips fra de fantastiske stedene vi besøkte.

Tekst og foto: Jessica Westberg
Publisert: 29.09.2023

Natur

Du får mange fine naturopplevelser.

En av mange fine strender.

Snorkling

På tide med litt snorkling.

Jamaica, Ocho Rios

Vi organiserte en tur på egen hånd, vandret litt rundt i byen Ocho Rios og tok en 30-minutters spasertur til en liten strand med en beach club der vi betalte noen få dollar for å komme inn, og solsenger var inkludert. Det føltes trygt og fint å tilbringe dagen her med å sole seg og bade i det klare og lunkne vannet. Reggae-musikk spiltes fra høyttalerne, så det ble en avslappende og herlig dag, og det var noen suvenirer å handle samt en restaurant og bar. Vi bestilte lunsj og fikk smake på Jamaicas berømte rett, jerk-kylling, som er krydret og grillet kylling toppet med barbecuesaus, med ris og annet tilbehør. Sterkt og veldig godt! Litt godt å drikke ble det også i løpet av dagen.

For de som ikke vil gå så langt, ligger faktisk den nærmeste stranden, som er lang og fin, bare en kort spasertur fra skipet. Også der betaler du noen få dollar og får tilgang til solsenger.

Det er mange spennende og actionfylte utflukter å gjøre på Jamaica. Neste gang må vi besøke de vakre fossefallene som finnes i området og som man kan klatre opp i.

Ocho Rios

Utsikt over Ocho Rios.

Colombia, Cartagena

I Colombia la vi til ved en stor by, Cartagena. Vi kjøpte en bussrundtur frem og tilbake til gamlebyen som jeg hadde lest skal være en vakker del av byen å gå rundt i. På vei dit gjorde bussen et kort stopp slik at vi kunne stoppe og beundre og fotografere det vakre fortet Castillo San Felipe de Barajas, bygd i 1536.

Vel fremme ved den gamle bydelen kunne vi velge mellom å bli med en guide eller gå helt på egen hånd, og vi valgte sistnevnte. Det var mange koselige smug med fine fargerike hus hvor vi vandret rundt, tok oss en kaffe og handlet litt småting. Bydelen var sjarmerende, og det føltes trygt å gå på egen hånd.

Skyline Cartagena i Colombia

Cartagenas skyline.

Castillo San Felipe de Barajas

Castillo San Felipe de Barajas.

Gamlebyen i Cartagena

Gamlebyen i Cartagena.

Panama, Panama City

I Panama la skipet vårt til i et stort havneområde, Colon, der det ikke var så mye å gjøre, så vi bestilte en bussreise tvers over til den andre siden av landet, Panama City på stillehavssiden. Også her følte vi oss helt trygge med tanke på å utforske på egen hånd. Vi spiste god lunsj og beundret de vakre husene i den gamle delen av byen. Den nye delen hadde en vakker skyline med skyskrapere, moderne bygninger og parker.

Det var mye håndverk å kjøpe og en god del butikker. Vi fikk mange fine minner fra denne dagen og kjøpte en ekte panamahatt til Stig.

Selvfølgelig måtte vi ta en taxi (det var mulig å forhandle ned prisen til omtrent halvparten) til Panamakanalen og se den når vi var så nær. Taxien kjørte oss dit, lot oss tilbringe litt tid der og kjørte oss deretter tilbake til gamlebyen der vi tok bussen tilbake til skipet.

Panama City

Panama City.

Panamakanalen.

Den berømte Panamakanalen.

Costa Rica, Puerto Limón

Åh, dette ble virkelig favorittstoppet for oss alle på denne reisen. Vi dro på en utflukt til regnskogen (Veragua Rainforest Park) og fikk en veldig hyggelig og morsom guide som fortalte om dyr og natur, stoppet for å plukke blomster, bær og til og med en edderkopp som guiden tok med inn i bussen for å vise oss. Det var vakkert å se naturen underveis, det er virkelig en tropisk og eventyrlig vakker natur.

Vi gjorde flere stopp i løpet av dagen. På et av dem tok vi en taubane oppe i tretoppene i et naturreservat og spaserte deretter til et lite fossefall. Vi fikk også høre om forskningen som utføres her, og vi så mange dyr i jungelen: dovendyr, slanger, frosker og ikke minst den beryktede mauren "bullet ant". Vi fortsatte deretter til en elv og fikk en fin båttur der vi så kaimaner, krokodiller og mange aper i trærne. En så fin og lærerik dag med gleden av å se ville dyr i det fri. Jeg vil gjerne komme tilbake hit, for dette er virkelig et fantastisk vakkert land!

Costa Rica

Costa Rica ble vår favoritt.

Veragua Rainforest Park

Veragua Rainforest Park.

Bahamas, Ocean Key

En fantastisk avslutning på reisen fikk vi med det siste stoppet på rederiets private øy, Ocean Cay, i Bahamas. En liten øy som tidligere ble brukt som et skraphaug, men som nå er blitt restaurert til et virkelig lite paradis med hvite strender, svaiende palmer og turkist vann. Jeg ville aldri slutte å bade! På øya er solstoler inkludert, det samme gjelder mat og til og med drikke (hvis man har drikkepakke), så det er bare å nyte fullt ut. Det var flere forskjellige food trucks og også en buffé å velge i. Mange ulike barer rundt på øya gjorde at det aldri var langt å gå for å få en forfriskende drink, og man kunne også gå tilbake til skipet og spise lunsj der.

Vi var sugne på litt mer eventyr, så vi kjøpte en fantastisk utflukt der vi dro av sted med en båt for å snorkle ved et vrak. Utrolig vakkert og spennende med den sunkne båten og en hel del fisk og skilpadder å se på.

Før skipet forlot øya sent på kvelden, ble det vist en vakker lysforestilling som man kunne nyte fra stranden der de tente store bål, eller så kunne man se det fra skipet. Det var virkelig imponerende og vakkert og ble en flott avslutning før vi våknet opp og var tilbake i Miami neste dag.

Strand Bahamas
Ocean Cay

Ocean Cay er MSC Cruises private øy i Bahamas.

Skål på en strand på Bahamas

Drikkepakken din gjelder på Ocean Cay.

Jessica Westberg

Jessica er en ekte globetrotter – hun har reist til flere steder enn det vi andre bare våger å drømme om. Her deler hun sine opplevelser fra cruise, safarier, skiturer i Alpene og mye annet.