5 reisetrender for 2023

Nok et spesielt reiseår kan legges bak oss, og selv om det kan føles fjernt med både Omikron og omfattende reiserestriksjoner, så er det faktisk ikke mer enn et år siden at dette var hverdagen. Dermed var det kanskje ikke så rart at 2022 var preget av et oppdemmet reisesug, og man kunne snakke om ketchupeffekten når alle ville reise ut og gjenoppdage verden igjen – noe som førte med seg utfordringer som passkø, flyplasskaos, flykanselleringer og streik. Ukrainakrigen rammet oss også med usikkerhet i både omverdenen og økonomien, i tillegg til direkte konsekvenser med endrede reiseruter til Asia.

Vi så også en gledelig renessanse for charterreiser, og mange nye gjester ble klar over fordelene med pakkereisen. Det ble satt pris på at det var noen som tok det overordnede ansvaret for fly, hotell og transfer. De klassiske destinasjonene rundt Middelhavet, med Hellas som nummer én hos Ving, booket alle godt. En annen klar trend dette første virkelige reiseåret etter pandemien, var at flere så ut til å ville unne seg det lille ekstra. Mange hadde spart penger og benyttet anledningen til å bestille et bedre hotell, eller å dra på en etterlengtet drømmetur.

I krystallkulen for 2023

Lengselen etter å oppleve nye kulturer og skape nye reiseminner lever videre, selv i tider med uro.

"- Det er ingen tvil om at mange fortsatt har en stor reiselyst etter de tapte reiseårene vi legger bak oss, men i den situasjonen vi er i nå har det blitt ekstra viktig med rimelige ferier og trygghet. 2023 vil fortsatt være preget av usikkerhet, men vi vet også at reiser er noe av det siste folk ønsker å nedprioritere. Det er et stort ønske om å gjenoppdage verden, utforske kjente reisemål videre, være aktiv, skape nye minner sammen og reise med omtanke."

Nedenfor er fem trender vi tror kommer til å prege 2023:

I usikre tider med inflasjon, høye strømpriser, dårligere økonomi og krig i Ukraina, vil trygghet være høyt prioritert i årene som kommer. Dette manifesterer seg på flere måter, blant annet i valg av destinasjoner. Folk ser rett og slett etter destinasjoner som er kjente og føles sikre. Ikke så sjeldent reiser de også tilbake til samme hotell.

Før en tur har det også blitt vanligere å gjøre flere forberedelser enn tidligere – man søker mer, sammenligner grundigere og forsikrer seg om at man gjør et godt og riktig valg.

“Once in a lifetime”-reiser vs. lommebokvennlige ferier

To parallelle, men motstridende reisetrender som Ving har lagt merke til er at både segmentet premiumreisende og prisjegere øker.

For de som ikke er så berørt av den økonomiske krisen, står «Once in a lifetime»-reiser høyt på ønskelisten. Disse reisende ønsker å gjøre opp for tapte reiseår og unner seg finere hotell og rom, besøker steder på bucketlisten sin, feirer jubileer, ferierer på mer eksotiske reisemål og deltar på unike og spektakulære opplevelser.

Drømmen om Hellas

Allerede i år seilte Hellas opp som en favoritt blant norske feriegjester, og alt tyder nå på at også sommeren 2023 det blir en ekte Hellas-sommer. For å møte kundenes etterspørsel vil Ving øke andelen reiser til Hellas med 13% sammenlignet med forrige sommer. Før pandemien, i normalåret 2019, dro 21% av Vings reisende til Hellas og sommeren 2023 kommer dette tallet til å være på 38%.

Det er ingen tvil om at den greske drømmen lever i beste velgående. Da Ving spurte reisepanelet om hvilket land de helst ville reise til neste sommer, valgte rundt 4 av 10 (38%) Hellas.

Økt interesse for yoga, CrossFit og familietrening

Under pandemien trente mange hjemme, og det siste året har vi sett et oppsving i interessen for yoga, CrossFit og familietrening, noe som vil fortsette i 2023.

Go local – opplev reisemålet med alle sanser

Trendene peker mot mer autentisitet. Folk ønsker å se de spesielle stedene og besøke de små perlene, som for eksempel restauranter der man får oppleve ekte, lokal matkultur. Til våre egne hotell i Spania kjøper vi lokale frukter og grønnsaker i sesong, produsert innenfor en radius på maks 10 mil fra hotellet - såkalte Km0-produkter. Mange av våre hotell ved Middelhavet har også sine egne krydder- og frukthager.

Banjul

Om undersøkelsen «Reisepanelet»
Travel Panel er et internettbasert, uavhengig og apolitisk panel som reflekterer synspunkter på ferier, reiser og andre relaterte spørsmål. Dette panelet har blitt besvart av 4317 nordmenn. Undersøkelsen ble gjennomført uke 50, 2022. Deltakelse er frivillig og helt gratis, og du kan når som helst forlate panelet. Utvalget er et såkalt bekvemmelighetsutvalg, og respondentene velger å gjøre det selv via en nettbasert spørreundersøkelse.

Kilde: Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, 06.10 til 10.10.2022. Bas: 9986 respondenter i Norden.