Reiser til Sunwing Sandy Bay Beach Resort
Inspirasjon

Hemmeligheten bak Kypros' beste familiehotell

Sunwing Sandy Bay Beach er et av Vings mest populære hotell. Vi sendte kollega Gunnar Jägberg og familien til Kypros for å finne ut hvorfor. Han tok blant annet en prat med selveste hotellsjefen.

Skrevet av: Gunnar Jägberg

Reisen går som smurt. Vi sjekker inn på hotellet allerede på flyplassen, og etter en knirkefri busstur kan vi endelig spasere inn på Sunwing Sandy Bay Beach.

På vei til leiligheten vår passerer vi flere fristende basseng, og barna kaster lange blikk etter det store bassenget med tre vannsklier. Selv konstaterer jeg fornøyd at hotellet har et eget basseng for mosjonssvømming – noe jeg på det tidspunktet faktisk tror jeg skal få tid til i løpet av uken.

Det tar ikke lang tid før barna slår fast at dette er det beste Sunwing-hotellet de har vært på. Og de har vært på mange.

Vi har slått på stortromma og bestilt en Royal Lounge Suite. Barnas umiddelbare skuffelse over at vi ikke bor på bakkeplan med egen bassengtilgang fra terrassen er som glemt i det sekundet vi går inn gjennom døren. Der finner de nemlig en trapp opp til den 60 kvadratmeter store takterrassen med solsenger, utedusj, loungehjørne og en fantastisk havutsikt. Er det rart gjestene trives i disse leilighetene? Det positive førsteinntrykket får jeg bekreftet flere ganger i løpet av uken – alle de andre leilighetene jeg får se er mer eller mindre nyrenovert og skikkelig lekre.

Sunwing Sandy Bay Beach

Barna kaster lange blikk etter bassenget når vi sjekker inn på Sunwing Sandy Bay Beach.

Før jeg dro var det mange kollegaer som snakket varmt om den fantastiske maten på hotellet. De overdrev ikke. Vi er glad vi gikk for All Inclusive og kan fråtse i det store utvalget av deilige retter til frokost, lunsj og middag. Når til og med barna er enige, ja, da er det ingen tvil.

En ekstra fordel med All Inclusive er at vi i løpet av uken kan spise både på Fino og La Tasca, de to hotellrestaurantene som også ligger på Sunwing. Perfekt når du ønsker deg litt variasjon, både med tanke på matretter og omgivelser.

Særlig én del av hotellopplevelsen var uslåelig. PERSONALET. Jeg skrev det med store bokstaver i notatene mine også. For allerede fra første sekund slår det meg hvor hyggelige og hjelpsomme alle er. Som svenske er jeg naturligvis skeptisk først, og tenker at oppførselen ikke kan være genuin, men snart er jeg overbevist om at de ansatte faktisk elsker å jobbe her.

Som bartenderen Andrew sier det:

«Ellers hadde jeg ikke jobbet her i 13 år.»

Det artige er at han nesten er som nybegynner å regne, for de fleste har jobbet på hotellet i alt fra 15 til 25 år. Det er ikke en overdrivelse å si at de kjenner hverandre ganske godt. Flere mener faktisk at samholdet fører til en helt spesiell serviceinnstilling – det har nesten gått sport i å hele tiden ville gjøre det lille ekstra for gjestene. Sånt blir det god service av.

Dagene går (litt for) fort, og notatblokka fylles med flere og flere svar på spørsmålet jeg reiste hit med: Hva er det som gjør akkurat dette Sunwing-hotellet til så mange gjesters favoritt?

Beliggenheten rett ved stranden og den korte veien til Ayia Napas store utvalg av butikker og restauranter, for eksempel. Og hvor rent og pent det overalt. Tennis- og multisportbanen. Treningsrommet med aircondition. Teen Lounge med tv-spill for ungdommen. Biljard. Og en hel del annet som ikke jeg ikke helt klarer å tyde nå i etterkant.

Vil du vite mer? Her finner du flere gode grunner til å velge Sunwing.

En liten prat med hotellsjefen Mr. Louis

– Personalet er noe av det viktigste vi har.

Mr. Louis heter egentlig Louis Misseris, men det er det ingen som kaller ham. Han har vært sjef på Sunwing Sandy Bay Beach helt siden åpningen i 1989, og det samme gjelder de 14 avdelingssjefene hans. Det må da være en slags rekord? Sammen har de dedikerte lederne skapt en sømløs kultur der alle vet nøyaktig hva som skal gjøres. Det betyr imidlertid ikke at de lener seg tilbake og slapper av – de jobber med forbedringer og utvikling hele tiden.

Hvordan får man personalet til å trives så godt at de blir værende år etter år?

De ansatte er det viktigste vi har. De fortjener å behandles med respekt, og de må få muligheter til å utvikle seg. Vi jobber mye med internrekruttering og videreutdanning basert på hvilke behov vi har.

Som gjest på Sunwing Sandy Bay Beach merker man raskt at hotellet er som et velsmurt maskineri. Hva er hemmeligheten?

– Vi prøver alltid å omfavne nyheter raskt og å utvikle hotellet på en måte som møter behov i tiden. De siste årene har for eksempel antallet gjester med matallergier økt. Det har vi løst ved å innføre nye rutiner for innkjøp og ved å tilpasse standardoppskriftene våre etter de ulike behovene.

Hva er planen fremover?

– Det viktigste er at vi opprettholder kvaliteten. Vårt mål er å stadig utvikles, alltid holde et høyt nivå og fremfor alt levere en så god service at gjestene får lyst til å komme tilbake.