Kvinne som svømmer i basseng
Inspirasjon

Corona har gitt oss charterfeber

Er du en av dem som rynker på nesa av charterreiser? I sommer er det vårt beste alternativ.
Av: Vibeke Montero | Publisert: 26.3.21

Mange jeg kjenner rynker på nesa av charterkonseptet. Flyreise og hotell, med tilgang på guide/vert på destinasjonen. Noen synes det er kulere å velge ferie à la carte. Google og gå opp sine egne veier. Leie villa og ta rutefly, kanskje hoppe på et lokalt tog og ta en avstikker på et boutique hotell. Denslags.

Mye har skjedd på Sydenfronten

De som mener det, vet i beste fall ikke hva de snakker om. I verste fall lar de seg styre av fordommer mot en reiseform som er mer fleksibel enn noensinne. Alle som faktisk har vært på en charterreise de siste fem årene, vet at charterbransjen har rustet seg opp. De har utviklet spissede hotellkonsept slik at du skal finne noe som passer for deg – enten det er barnevennlig, voksenvennlig, miljøvennlig eller singelvennlig. Misforstå meg rett. Jeg elsker å skreddersy mine egne reiser, og er ikke typen som trives med å være på ett sted i en uke. Men i nye tider må vi tenke annerledes.

Sunprime Miramare Beach

Alle som faktisk har vært på en charterreise de siste fem årene, vet at charterbransjen har rustet seg opp.

Vi har rykket tilbake til start

Nå er det bare å innse at charterreisene er utrolig gode å ha. På 60-tallet, da charterreise het selskapsreise, var konseptet gull for nordmenn som var bekymret for å ta skrittet ut i verden på egen hånd. Den gang kunne man ikke klikke seg til en hotellreservasjon på Kreta på egen hånd. Nå, etter flere tiår der verden har blitt vår lekegrind, har vi rykket tilbake til start. Verden har blitt skummel og uforutsigbar igjen, og vi har blitt sårbare på en måte vi ikke trodde var mulig for bare ett år siden.

Stranden Porto Katsiki på Lefkas, Hellas

Verden har blitt uforutsigbar, og vi har blitt sårbare på en måte vi ikke trodde var mulig for bare litt over ett år siden.

Ikke spill russisk rulett med feriepengene

De store arrangørene av charterreiser her til lands, som Ving, tilbyr nå gratis avbestillingsbeskyttelse til alle som reiser før utgangen av oktober. Det er en verdifull trygghet for oss som gjerne vil være sikre på at vi ikke mister feriebudsjettet dersom vi selv blir syke, noen i reisefølget blir syke, eller flyet blir kansellert.

Strand og sjø på Mallorca

Drømmen om Mallorca kan gå i oppfyllelse i sommer. Hvis ikke, får du pengene tilbake, såfremt du bestiller en charterreise.

Ny gullalder for charterreiser

Det skal dessuten godt gjøres å komme seg til Mallorca i skoleferien i én uke for like lave priser som reisearrangørene tilbyr nå, hvis du skreddersyr reisen selv.

Charterreisenes tid er definitivt ikke forbi – vi er tvert i mot på full fart inn i en ny gullalder.

Mange velger nok å avvente til UD kommer med nye reiseråd. Det gjør jeg og. Men hvis vi skulle være så heldige å få grønt reiselys, tipper jeg at turoperatørene vil oppleve et rush av oppsamlet reiselyst. Da er det charter som gjelder, og jeg tror mange vil bli positivt overrasket.

Vibeke Montero

Vibeke Montero

Vibeke Montero har jobbet som reisejournalist i over 20 år og driver reisebloggen bortebest.no. Har du spørsmål til Vibeke? Send henne en e-post på vibeke@bortebest.no.

Vil du lese flere saker som denne?

Nødvendige informasjonskapsler hjemmesiden brukelig ved at de aktiverer grunnleggende funksjoner som sidenavigasjon og tilgang til sikre områder av nettsiden. Hjemmesiden vil ikke fungere optimalt uten disse informasjonskapslene.
Funksjonelle informasjonskapsler gjør det mulig å lagre informasjon om hvordan hjemmesiden ser ut eller oppfører seg. Som f.eks. språket du velger og regionen du befinner deg i. Disse er nødvendig for at siden skal fungere optimalt.
Statistiske informasjonskapsler samler informasjon om brukerne og hjelper oss til å forstå samhandlingen mellom brukeren og hjemmesiden.
Markedsførings-cookies brukes til å spore brukernes aktivitet på hjemmesiden. Hensikten er å vise annonser som er relevante og engasjerende for den enkelte brukeren, og dermed mer verdifulle for utgivere og tredjeparts-annonsører.