Palmblad mot blå himmel

Mer om bærekraft- spørsmål og svar

Hvordan jobber Ving med sosialt ansvar på hotellene?

Alle våre hotellkontrakter inneholder klausuler som omhandler miljø, arbeidsvilkår og beskyttelse av barn, som ivaretar hotellets sosiale ansvar. I tillegg følges dette opp gjennom Travelifes målesystemer og retningslinjer for bærekraftig reiseliv.

Gir hotellene i utlandet sine ansatte opplæring i spørsmål rundt sosialt ansvar?

På samme måte som hotellene i Norge kurser personalet på ulike områder, utdanner også hotell i utlandet sine medarbeidere. Hotellene er selvstendige virksomheter som drives lokalt. De hotellene vi eier selv og som drives på franchisebasis (Sunwing, Sunprime og O.B.C.) har vi større mulighet til å påvirke slik at de følger de retningslinjene vi jobber etter.

Hvordan følger dere opp de etiske retningslinjene for hotell og underleverandører?

Vi har en kodeks i avtalene vi har med underleverandørene våre. Denne følges opp sammen med annen kontraktsoppfølging. Ving stoler også på uavhengig oppfølging utført av tredjepartskontrollører, blant annet Travelife.

Har Ving dialog med lokale organisasjoner og fagforeninger på reisemålene om for eksempel arbeidsvilkår på hotellene?

Det er kun noen svært få bedrifter og organisasjoner som kan kontrollere alle leverandørledd i alle verdens land. Vi jobber med rundt 1 500 hotell over hele verden, og det gjør det vanskelig for oss å følge opp hvert enkelt hotell. Derfor samarbeider vi med Travelife, et kontrollorgan innen sosialt ansvar, som følger opp hvordan de hotellene vi har flest gjester på jobber med sosialt ansvar. I samtlige hotellkontrakter har vi også en kodeks som omfatter områder som arbeidsvilkår og minimumslønn. Får vi informasjon om at ting ikke er som de skal på et hotell, følger vi alltid opp tipset.

Hva er Travelife?

Travelife er en organisasjon som støttes av alle større europeiske reisearrangører. Organisasjonens formål er å ta fram de beste eksemplene på hvordan hotell og reisearrangører jobber med bærekraft, både i forhold til miljø og sosialt ansvar. Les mer her.

Hvorfor tilbyr Ving All Inclusive?

Kritikken som rettes mot All Inclusive handler ofte om at pengene som turistene bruker på hotellet forsvinner ut av landet. All Inclusive er å finne på nesten alle reisemål, og den størst andelen finnes i land som Egypt, Mexico og Karibia. Det er minst vanlig i Thailand og ellers i Asia.
All Inclusive skaper arbeidsplasser i de lokale samfunnene. Ofte tilbys service døgnet rundt, og disse hotellene har ofte også et generelt høyere servicenivå, som igjen krever flere ansatte. Det er betydelig flere som jobber i kjøkken og restaurant på et All Inclusive-hotell enn et vanlig fullservicehotell. All Inclusive involverer også lokale virksomheter i forbindelse med transport og innkjøp.
Mindre lokale restauranter og kafeer kan derimot få utfordringer om det ligger et All Inclusive-hotell i nærheten. Men på de fleste steder hvor slike hotell ligger er det hotellet som skaper arbeidsplasser for mange mennesker.

Hvordan jobber cruiseselskapene med bærekraft?

Ving samarbeider med fire forskjellige rederier. For å få oppdatert informasjon om hvordan disse jobber med bærekraft, henviser vi til deres respektive nettsider.

Royal Caribbean
Celebrity Cruises
Costa Cruises
Norwegian Cruiseline

Mer om Ving