Thomas Cook Group lanserer ny bærekraftstrategi

Thomas Cook, som Ving er en del av, har i dag lansert en ny bærekraftstrategi på den store reisemessen ITB i Berlin.

Den nye treårige strategien har som mål å gjøre endringer i alle aspektene av en feriereise ved å begrense miljøpåvirkningen og maksimere de sosiale og økonomiske fordelene reiselivet kan bidra med. Lanseringen kommer som et resultat av årelang gransking av alle deler av hele konsernet. Resultatet er en sterkere og mer forenklet prosedyre som på tydelig vis befester Thomas Cooks engasjement med å innføre positive tiltak for en langsiktig og bærekraftig virksomhet.
Strategien knytter sammen hele konsernets miljøarbeid på tre områder: Hjemme, på reisen og i ferien.

  • Hjemme – Vi vil skape en positiv forandring i de samfunn vi og våre kunder lever og arbeider.
  • På reisen – Vi jobber med å minske påvirkningen av miljøet, og vil drive vår virksomhet så ansvarsfullt som overhodet mulig.
  • I ferien – Vi vil levere bærekraftige kvalitetsprodukter og tjenester i verdensklasse ved å samarbeide med våre kunder, partnere og leverandører.

Bærekraftrapporten for 2017, som publiseres i dag, beskriver hvilke framskritt konsernet har gjort. Viktige milepæler i 2017 som har utgjort en forskjell er blant annet forskjellige veldedighetsprosjekter som har hjulpet 18.000 mennesker, forbedret drivstofforbruket til flyselskapet Thomas Cook Airlines, noe som har plassert flyselskapet på listen over de 10 mest drivstoffeffektive flyselskap i verden i Atmosfair index. Selskapets bransjeledende initiativ med en tydelig holdning til utflukter der våre kunder møter dyr har også vist effekt. To tredjedeler av de utfluktene som til nå har blitt gransket har ikke levd opp til de fastsatte retningslinjene, og har blitt fjernet fra utfluktsprogrammet.

Peter Fankhauser, konsernsjef i Thomas Cook Group, kommenterer:
”Jeg er fast bestemt på at Thomas Cook skal være en positiv kraft som bidrar til en mer bærekraftig turisme i samarbeid med våre destinasjoner, våre leverandører, kunder og reiseindustrien som helhet. Med vår nye strategi vil vi tydelig vise våre holdninger til bærekraftspørsmål. Jeg er stolt av de framskritt vi gjorde sist år, men vi har store ambisjoner, og det er viktig at vi gjør enda mer og utgjør en større forskjell. Vi vet at de reisene vi selger kan ha en positiv påvirkning på både samfunnet og miljøet. Jeg tror at modigere tiltak vil hjelpe oss med å levere et mer lønnsomt og bærekraftig selskap på lengre sikt, noe som vil gagne våre medarbeidere, destinasjoner, kunder og investorer”.