Vårt bærekraftarbeid

På flyene

Sunclass Airlines

Fra selskapet i sin helhet er det utslipp fra flydrivstoff som har den største påvirkningen på klimaet. Flytrafikken står i dag for ca. 3 % av det globale CO2-utslippet, og vi må i likhet med andre bransjer redusere utslippene våre.

De siste 20 årene har vårt eget flyselskap Sunclass Airlines redusert sine utslipp med 20 %, blant annet ved økt effektivitet og redusert drivstoff-forbruk. Vi har en effektiv forretningsmodell og en optimering som sørger for å fylle våre egne fly. I tillegg flyr vi non stop – uten mellomlanding – til reisemålene, noe som begrenser både drivstoffbruk og utslipp. Charterfly er derfor et godt valg hvis du skal reise på ferie med fly.

Men det finnes ingen alternativer til å redusere utslippene enda mer, og vi har derfor satt opp en plan for dette. Planen har tydelige mål som strekker seg fram til 2030 og målsettinger fram til 2050. Gjennom blant annet investering i nye, mer drivstoffeffektive fly, ny teknologi og mer effektive flyvninger, skal vi oppnå ytterligere reduksjon av utslipp.

Våre mål

  • Innen 2030: Redusere CO2-utslippet pr. passasjerkilometer fra eget flyselskap med 25%*
  • Innen 2040: Redusere CO2-utslippet pr. passasjerkilometer fra eget flyselskap med 50%*
  • Før 2050: Vår visjon er å helt unngå utslipp av CO2 fra alle våre egne fly

 


*I forhold til 2019-nivå.

Sunclass a330-900neo

Nye fly med lavere karbondioksidutslipp

Airbus A330-900neo genererer 23 % mindre CO2-utslipp pr. seat-kilometer sammenlignet med tidligere langdistansfly (Jf. langdistansflyvninger med vår nåværende Airbus A330-200). Til 2030 skal hele flyflåten vår være oppgradert med nye, mer effektive fly.

Investeringer for framtiden

Vi skal gjennomføre operasjonelle forbedringer, som nye datasystem, vektreduksjoner og optimering av serviceprogrammet om bord. Vi forventer oss dessuten en bedret luftrominfrastruktur over hele Europa. I tillegg skal vi investere i ny teknologi. Allerede i dag er vi engasjert i NISA.


Vi skal begrense bruken av plast

Vi vil redusere plastforsøplingen. Selskapets mål er å fjerne engangsartikler av plast og få byttet dem ut med produkter i alternative materialer senest i år 2023. Initiativet, som ble tatt allerede i 2017, har bidratt til en betydelig reduksjon av plastartikler i hele virksomheten vår.

Les mer her

Travel with Care

Travel with Care - vår bærekraftstrategi

Vår visjon er å bli markedsledende i Norden når det kommer til bærekraft innenfor feriereiser med fly. Gjennom en rekke tiltak skal vi i tiden framover gjøre det lettere for våre gjester å ta de mest bærekraftige valgene når de reiser med oss. Og vi skal legge til rette for at de så enkelt som mulig kan reise med omtanke. Vi har satt opp en plan med tydelige mål som går fram til 2030 – samt målsettinger videre fram til 2050. Det vil naturligvis stille høye krav til oss, men også til våre gjester – og sammen skal vi sørge for å innfri disse.

Nødvendige informasjonskapsler hjelper til med å gjøre nettsiden brukbar, gjennom å aktivere grunnleggende funksjoner som sidenavigasjon og tilgang til sikre områder av nettsiden. Nettsiden vil ikke fungere optimalt uten disse informasjonskapslene.
Funksjonelle informasjonskapsler gjør det mulig å lagre informasjon om hvordan nettsiden ser ut eller oppfører seg, som f.eks. språket du velger og regionen du befinner deg i. Dette er nødvendig for at nettsiden skal fungere optimalt.
Statiske informasjonskapsler hjelper oss med å forstå hvordan den besøkende interagerer med nettsiden. Det skjer ved innsamling av data. Vi samler inn informasjon om hvordan du interagerer med nettsiden, hvor ofte du besøker den og hvilke sider du får opp. Dette gjør vi for å optimere design og brukervennlighet, samt styrke effektiviteten til nettsiden. Vi bruker også informasjonen til å gi deg personlig innhold og forberede markedsundersøkelser.
Markedsførings-informasjonskapsler brukes til å spore brukernes aktivitet på nettsiden. Det er for at vi og samarbeidspartnere skal ha mulighet til å vise innhold som er relevant for den besøkende. Vi samler informasjon om dine interesser, hvilke sider og annonser du klikker på og hvilke produkter eller tjenester du viser interesse for, eller kjøper (såkalt “profilering”). For å kunne vise målrettede annonser og annen målrettet markedsføring, deler vi informasjonen med virksomheter vi samarbeider med.