Min bagasje er forsinket skadet eller bortkommet

Skadet/bortkommet bagasje

Skadet bagasje
Meld straks fra til flyselskapets representanter på flyplassen som fyller ut en skaderapport/etterlysningsskjema (Pir-rapport) som du får et eksemplar av. Flyselskapet avviser krav dersom rapport ikke foreligger. Reiseforsikringen dekker bortkommet bagasje. Kompensasjon for ev. redusert ferieutbytte er vanligvis ikke berettiget.

Ta kontakt med en veskeforretning (barnevognbutikk) eller lignende og undersøk om skaden kan repareres, og få dette utført om mulig. Kvittering for reparasjonskostnaden, skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering sendes i original til ditt forsikringsselskap, alternativt til flyselskapet.

Kan ikke bagasjen repareres ber du butikkpersonalet skrive en bekreftelse på dette, samt gi en vurdering av bagasjens verdi, som de undertegner og stempler. Ved henvendelse til forsikringsselskapet eller flyselskapet oppgir du innkjøpspris og anskaffelsestidspunkt. Send eventuelt med kvittering for gjenstanden, samt skaderapport, reisebevis og boardingpass/bagasjekvittering i original.

Innhent også opplysninger om Iban og Swift nummer fra din bankforbindelse og sende dette med til flyselskapet. Flyselskapet trenger dette for utbetaling av erstatning. Enkelte flyselskap krever også kopi av ID.

Om du har spørsmål vedrørende bagasje ber vi deg henvende deg til flyselskapet.

Last ned skadeskjema for bagasjeskade hos Thomas Cook Airlines Scandinavia.
For øvrige flyselskaper klikk her.

Du kan også forsøke å ta kontakt med SAS de har bagasjehåndtering for flere av våre flyselskap.

Bortkommet bagasje
Meldes straks til flyselskapets representanter på flyplassen som fyller ut en skaderapport (Pir-rapport) som du får et eksemplar av. Flyselskapet etterlyser bagasjen og sørger for at du får beskjed så snart den kommer til rette.

Om bagasjen ikke kommer til rette innen et antall timer på utreisen, utbetaler flyselskapet vanligvis en viss kompensasjon til dekning av nødvendige innkjøp. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen også vanligvis dekker nødvendige innkjøp inntil bagasjen kommer til rette under oppholdet. Se forsikringsvilkårene for informasjon.

Dersom bagasjen ikke kommer til rette fremmer du krav om tapt bagasje til ditt forsikringsselskap eller til flyselskapet.
Kompensasjon for eventuelt redusert ferieutbytte som følge av forsinket bagasje er ikke berettiget.

Airshells - beskytt bagasjen din
Airshells er en lett, men solid transportveske som kan romme en sammenleggbar barnevogn og stå imot hardhendt behandling ved flyplassens bagasjesortering.

Kan leies ved utreise fra alle flyplasser som Thomas Cook Airlines Scandinavia flyr fra i Danmark, Sverige, Norge og Finland eller via Airshells hjemmeside. Her finner du også produktutvalg, priser og leiebetingelser.


KONTAKT OSS:

TelefonTelefon
915 08 888 (vanlig takst)
Åpningstider:
Man-fre: 08.30-18.00
Lør: 10.00-15.00
ChatChat
Her kan du stille korte spørsmål som ikke krever lange svar.
Åpningstider:
Man-tor: 08.30-21.00, Fre: 08.30-18.00
Lør: 10.00-15.00
Søn: 12.00-16.00
E-postE-post

Vi behandler e-posthenvendelser innenfor våre åpningstider og svarer så fort vi kan, senest innen 24 timer.

ButikkButikk

Oslo, Bjørvika
Dronning Eufemias gate 16
Postadresse: Postboks 421 Sentrum
0103 OSLO
Fax: 23 15 58 02

Åpningstider:
Man-fre: 09.00-17.00
Lør: 10.00-15.00
FacebookSosiale medier

Prat med våre reiserådgivere og del reisetips og feriebilder.

Få et reiseforslag

Trenger du hjelp og veiledning til å finne din neste reise? Fyll ut dette skjemaet - så hjelper vi deg å finne en reise som passer for akkurat deg.


KONTAKT OSS:

TelefonTelefon
915 08 888 (vanlig takst)
Åpningstider:
Man-fre: 08.30-18.00
Lør: 10.00-15.00
ChatChat
Her kan du stille korte spørsmål som ikke krever lange svar.
Åpningstider:
Man-tor: 08.30-21.00, Fre: 08.30-18.00
Lør: 10.00-15.00
Søn: 12.00-16.00
E-postE-post

Vi behandler e-posthenvendelser innenfor våre åpningstider og svarer så fort vi kan, senest innen 24 timer.


ButikkButikk

Oslo, Bjørvika
Dronning Eufemias
gate 16
Postadresse: Postboks 421 Sentrum
0103 OSLO
Fax: 23 15 58 02

Åpningstider:
Man-fre: 09.00-17.00
Lør: 10.00-15.00


Få et reiseforslag

Fyll ut dette skjemaet - så hjelper vi deg å finne en reise som passer for akkurat deg.