Aktuell informasjon gjeldende koronavirus

Oppdatert 13.08.2020 kl. 10.30

Reiseinformasjon fra UD

Utenriksdepartementet fraråder fortsatt reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land som det ikke er gjort unntak for. Dette reiserådet gjelder til og med 1. oktober.
15. juli ble det gjort unntak for reiser til land i EØS/Schengen-området som tilfredsstiller visse smittekrav.

Folkehelseinstituttet vil oppdatere oversikten over hvilke land og regioner som tilfredsstiller smittekriteriene i utgangspunktet hver 14. dag. Mer informasjon finnes på Folkehelseinstituttets nettsider.

Tør jeg å bestille en reise nå?
Du kan helt trygt bestille en reise hos Ving. Vi følger alltid Utenriksdepartementets reiseråd og andre myndigheters anbefalinger – inkludert myndighetene i land vi selger reiser til. Samtidig er det viktig at du som kunde hos Ving holder deg oppdatert på de til enhver tid gjeldende reiseråd og begrensninger, f.eks. obligatorisk bruk av munnbind og karantenebestemmelser.

Vi har også satt i gang en rekke tiltak for at du skal føle deg trygg og sikker på reisen. Alle svar finner du på våre sider om Safe Travel.

I tillegg får du nå vår avbestillings- og endringsforsikring med på kjøpet når du bestiller en ny charterreise med oss.
Bestill en charterreise etter 1. oktober >

Vil du reise nå?
På bakgrunn av UDs reiseråd har vi åpnet opp for pakkereiser med rutefly nå i høst, til reisemål i EØS/Schengen-området som tilfredsstiller smittekravene.
Bestill en pakkereise med rutefly og hotell >

Høyt trykk på telefonlinjene

Vi har veldig lange telefonkøer på kundesenteret vårt akkurat nå, og vi har forståelse for at mange vil komme i kontakt med oss. Under disse spesielle omstendighetene er vi nødt til å prioritere og hjelpe kunder som har bestilt reiser i nær fremtid.

Skulle reisen din bli berørt, kontakter vi deg. Du trenger ikke kontakte oss.


Informasjon om tilbakebetalinger av penger

I april besluttet norske myndigheter å forlenge fristen for tilbakebetaling fra 14 dager til 90 dager, for alle pakkereiser som ble avbestilt eller avlyst i perioden 1. mars til 14. juni 2020. Det vil i praksis si at Pakkereiselovens regel om 14 dagers tilbakebetalingsfrist ble overstyrt, og at vi som bransje hadde lengre tid på å utbetale utestående beløp til våre kunder.
Mer om regjeringens forlengede frist for tilbakebetaling av kansellerte pakkereiser

For deg som har en avbestilt ferie før 15. juni (uavhengig av når avreisedatoen din var) kan du forvente å få din tilbakebetaling ca. 90 dager fra den datoen du fikk bekreftet din avbestilling på e-post. Det vil si, har du for eksempel en avbestilling fra 5. juni så kan du beregne å få din tilbakebetaling ca. 3. september.

For deg som har avbestilt din ferie etter 14. juni, har vi nå en gjennomsnittlig behandlingstid på ca. 45 dager fra bekreftet avbestillingsdato.

Det er viktig å påpeke at det kan forekomme visse unntak fra behandlingstiden. For eksempel tar det litt lengre tid når tilbakebetalingene skal håndteres manuelt, om du har betalt med gavekort eller hvis du skal refunderes for reise med rutefly.

Når du reiser med Ving er du alltid dekket av Pakkereiseloven. I tillegg stiller Ving en reisegaranti som beskytter alle våre gjesters reiser. Tilbakebetalingene kommer, men ber om forståelse for at det tar lengre tid enn vanlig.

Informasjon om reisen din

Vi følger utviklingen rundt koronaviruset nøye og innhenter løpende informasjon fra Utenriksdepartementet og Folkehelseinstituttet.