Hotellet
Hotellklassifisering
Alle hotell klassifiseres ut ifra et offisielt system i hvert enkelt land. Vi har valgt å supplere med vår egen klassifisering i form av bølger, fra en til fem, der fem er best. I tillegg bruker vi et "+" dersom hotellet er litt bedre enn normalt for sin kategori.
Vings klassifisering er ikke utelukkende basert på romstandarden, men på en helhetsvurdering av standard, fasiliteter, aktiviteter og beliggenhet. Vi tar også utgangspunkt i de lokale forholdene på reisemålet, noe som innebærer at hotell i samme kategori kan ha forskjellig standard på ulike reisemål. Vi legger også stor vekt på tilbakemeldingene fra våre gjester når vi klassifiserer hotellene i vårt program.
Det kan forekomme at et hotell bytter kategori fra en sesong til en annen, etter oppussing eller som følge av andre endringer. Prisen følger til enhver tid den aktuelle klassifiseringen.
Kategori 1:
Meget enkelt, ingen fasiliteter. Forekommer bare unntaksvis i Vings hotellprogram.
Kategori 2:
Enkel mellomklasse. Enkelt, men funksjonelt, få eller ingen fasiliteter.
Kategori 3:
Mellomklasse, ofte med en del fasiliteter og servicetilbud.
Kategori 4:
Bedre mellomklasse, godt utvalg av fasiliteter og/eller utmerket beliggenhet.
Kategori 5:
Våre beste hotell. Høy standard,
mange fasiliteter.
Endringer i klassifisering
Enkelte hotell og leiligheter kan endre klassifisering. På ving.no presenterer vi den klassifiseringen som
til enhver tid gjelder. Prisen er alltid tilpasset den aktuelle klassifiseringen.
Etasjer på hotellene:
På ving.no beskrives etasjene
slik de er nummerert på hotellet på selve reisemålet. Dette er annerledes enn
hvordan vi spesifiserer etasjer i Norge. I utlandet kalles etasjen på
bakkeplan ground floor. 1. etasje er da én etasje over
bakkeplan, 2. etasje er to etasjer over bakkeplan osv.
Beskrivelse av innkvartering:
Enkeltrom
Enkeltrom er beregnet for én person og er ofte mindre enn dobbeltrom. Enkeltrom har vanligvis ikke den beste plasseringen på hotellet.
Dobbeltrom
Et rom beregnet for to personer med to separate senger, dobbeltseng eller grand lit. (Må ikke forveksles med en 2-romsleilighet eller lignende). Bad med wc, dusj og/eller badekar om ikke annet er oppgitt.
Leilighet
Leilighetene har bad med wc, dusj og/eller badekar om ikke annet er opplyst. Kjøkken eller kjøkkenkrok. Kjøkkenutstyret er som oftest enkelt. Ikke alle leiligheter har separat spiseplass. Spiseplassen kan også være på balkongen eller terrassen. Enkelte leiligheter har begrensede luftemuligheter, for eksempel kun lufting gjennom terrassedøren. Begrepet "terrasse" innebærer som regel beliggenhet på grunnplan. På noen hoteller kan rom og leiligheter i samme kategori variere noe i størrelse. Slike avvik påvirker ikke prisen
1-romsleiligheter har vanligvis kombinert sove- og oppholdsrom, men kan også bestå av et dobbeltrom med kjøkkenkrok.
2 og 3-romsleiligheter består av kjøkken eller kjøkkenkrok, oppholdsrom og et eller to soverom, om ikke annet er opplyst.
Dublettrom
Vanligvis to separate rom med forbindelsesdør og et bad.
Firesengsrom
Ett rom for fire personer.
Juniorsuite
Større rom med en oppholdsromsdel.
Suite
Soverom og separat oppholdsrom
Større hotellanlegg
Dersom man velger et større hotellanlegg med
aktiviteter og underholdning må man være forberedt på at dette av enkelte kan
oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag.
Standard
Rom/suiter/leilighetene på ett og samme hotell kan variere i størrelse, utforming og innredning. Det
kan pga. byggeteknisk standard være lytt mellom rommene/leilighetene.
Beliggenheten kan også variere og noen har bedre beliggenhet i forhold til utsikt, soltilgang
og eventuelle forstyrrelser. Rom/leiligheter som vender mot havet/bassenget har ikke
alltid havutsikt/bassengutsikt. Mindre attraktiv beliggenhet berettiger ikke til
prisavslag.
Vi gjør oppmerksom på at leilighetene ikke alltid har lenestoler eller sittegrupper.
Det er heller ikke uvanlig at dusjen kun er hånddusj, at det ikke finnes dusjforheng
og at sluket ikke er like effektivt som hjemme.
Man bør også være klar over at avløpsrørene i enkelte
land ikke er dimensjonert til det antall mennesker som kommer i turistsesongen,
og hvor det kan være aktuelt å kaste toalettpapir i en kurv ved siden av
toalettet.
Høyere standard
Med betegnelsen "høyere standard" menes bedre utstyrt leilighet, eventuelt også bedre beliggenhet. Se hotellbeskrivelsen for informasjon.
Innsjekking
Ved ankomst til hotellet kan du ikke kreve å få tilgang til rommet ditt før kl. 15.00 – og i Spania før kl. 16.00. Ved innsjekking er det vanlig at hotellet ønsker å holde av et beløp som sikkerhet for oppgjøret ved avreise. Dette trekkes som oftest fra kredittkortet ditt.
Utsjekking
I henhold til internasjonale hotellregler disponerer man
rommet/leiligheten til kl. 12.00 på avreisedagen, i noen tilfeller kl. 10.00. Dette gjelder selv om hjemreisen skjer på kvelden/natten eller morgenen etter. Hvis du har sen avreise kan du på noen hotell leie et dagrom. Kontakt resepsjonen for informasjon. Kostnaden for dagrom betales direkte til hotellet. Mange hotell tilbyr bagasjeoppbevaring og dusjmuligheter etter utsjekking.
Depositum
Når man sjekker inn på hotellet blir man ofte bedt om å
fremvise et bankkort, slik at hotellet kan ta et avtrykk som garanti for at
eventuelle ekstra tjenester blir betalt. Dette er også vanlig når man leier bil, da
leiebilfirmaet vil ha en garanti dersom noe skulle skje. De reserverer et beløp på
kontoen som refunderes når man sjekker ut eller leverer tilbake bilen. Dersom
man ikke har med seg bankkort må man regne med å deponere et beløp i kontanter. Vi gjør
oppmerksom på at beløpet kan være reservert i inntil to uker etter hjemkomst.
Reisevaluta
Kredittkort er praktisk, sikkert og lett å betale med på reisen. Det finnes minibanker på de aller fleste reisemål.
For mer utførlig informasjon om reisevaluta kan du kontakte din bank.
Bilder
Bilder av rom og leiligheter er kun typeeksempler. Utseende og størrelse kan variere, også innenfor samme kategori.
Bruk av hotellrom/leilighet
Dersom du ikke sjekker inn på hotellet, eller gir oss eller hotellet melding om at du kommer senere, vil bestillingen på hotellet bli annullert. Det er ikke tillatt å la andre enn de som er ført opp i reisebeviset dele eller bebo leiligheten/hotellrommet selv for kortere tid, uten at dette er avtalt med oss på forhånd. Prisene for tilleggsgjester varierer fra sted til sted. De fleste hotell tillater ikke at gjester som ikke bor på hotellet besøker eller benytter fellesarealene.
Ved kjøp av rom/leilighet der antall ordinære senger ikke benyttes vil det tilkomme et romstillegg for antall ubenyttede senger. Et tilsvarende tillegg for utsikt eller beliggenhet vil også tilkomme.
Deponering
Forsvarlig oppbevaring av personlige eiendeler og verdisaker i
rommet/leiligheten er ditt eget ansvar. Verdisaker bør alltid oppbevares i hotellets safe eller eventuelt i safen på hotellrommet.
Senger/ekstrasenger/barnesenger
Ordinære og ekstrasenger, kan være mykere eller fastere enn hva vi er vant til her hjemme. Ev. ekstra oppredning vil som regel være på sofa, sovesofa eller feltseng. Disse sengene/sovesofaene kan være smalere og kortere enn de ordinære sengene. Man kan ikke forvente samme kvalitet for ekstrasenger som for ordinære senger. Grand lit er en noe smalere dobbeltseng og har vanligvis felles sengetøy for to personer.
En eventuell kostnad for barneseng til barn under 2 år betales direkte til hotellet. På våre Sunwing Family Resorts og Family Garden-hotell kan man forhåndsbetale for barneseng. Enkelte hotell tilbyr ikke barnesenger, ta kontakt for mer informasjon.
Hotellbytte/oppkjøp på stedet
Ved oppkjøp til et dyrere hotell, må man vanligvis betale avbestillingsgebyr til hotellet man flytter fra, samt prisdifferansen til det nye hotellet. Det er ikke alltid mulig å bytte rom/leilighet/hotell i ferien.
Renhold
Renholdet kan være vesentlig enklere enn hjemme. Med rengjøring menes normalt at gulv blir feiet, senger redd opp og avfall tømt enkelte av ukens dager – medregnet ankomstdagen. De fleste hoteller har minimum to dager pr. uke hvor rengjøring ikke blir utført. Oppvask inngår vanligvis ikke i renholdet. Oppvaskmiddel, børste, etc. må man kjøpe selv.
I tillegg til rent sengetøy ved ankomst, skjer normalt skifte av sengetøy 1 gang i løpet av et 2-ukers opphold. Håndklær skiftes vanligvis 1-3 ganger pr. uke.
Rengjøring skjer enten på formiddagen eller ettermiddagen.
Måltider
Dersom måltider inngår i reisens pris fremgår dette av bestillingsbekreftelsen.
Drikkevarer til halv- eller helpensjon inngår ikke.
Frokosten er som oftest kontinental og består av brød, smør, syltetøy og te eller kaffe. Lunsj og middag som inngår i halv- eller helpensjon eller All inclusive, er som regel en spesialmeny eller buffé. Halvpensjon består som regel av frokost og middag.
Avhengig av ankomst- og avreisetidspunktet kan måltider utgå om det er bestilt frokost, halv-/helpensjon eller All inclusive.
Dersom det er bestilt All inclusive inngår dette til kl. 12.00 avreisedagen.
Vi har et økende tilbud av All inclusive-hotell og tilbyr alt fra luksuriøse hotell, der det meste av mat og drikke er inkludert store deler av døgnet, til enklere hotell med tilsvarende enklere All inclusive tilbud. På hotell med enklere standard kan dermed gjeldende tider og tilbudet av mat og drikke være mer begrenset.
Som matallergiker på ferie i utlandet, må man ta noen forhåndsregler da dette fortsatt er relativt ukjent i mange land. Noen hotell tilbyr spesialmat, men vi har ikke en detaljert oversikt over alle disse og må derfor undersøke med hvert enkelt hotell. Man kan ikke forvente at det finnes allergitilpasset mat på hotellet, dersom dette ikke er bekreftet på forhånd. Se mer informasjon om vårt tilbud til matvareallergikere på våre
Sunwing-sider.
Resepsjonsservice
På hotellet fungerer resepsjonsservicen stort sett som i Norge. Leiligheter, bungalower og enklere pensjonater har ofte begrenset, eller ingen resepsjonsservice. Egen vekkerklokke anbefales. Man er selv ansvarlig for fremmøte til riktig tid ved utflukter og avreise.
Spesielle ønsker
Spesielle ønsker om innkvarteringsforhold e.l. vil bli formidlet til hotellet. Vi kan ikke garantere at ønsker blir innfridd.
Insekter og dyr
Insekter som maur, mygg eller kakerlakker kan forekomme uavhengig av hotellstandard. Gi i så fall beskjed og det vil bli sprøytet. Man kan også oppleve hanegal. Hunder og katter går ofte løse. Vi kan oppfordre eventuelle eiere til å vise hensyn, men ikke kreve dyrene fjernet. Det ytes ingen erstatning for ulemper med insekter og dyr.
I land hvor fuglearter er fredet kan ikke fugleredene fjernes. Be eventuelt hotellet om ekstra renhold av balkong eller terrasse ved behov.
Vann og oppvarming
I perioder kan tilgangen på elektrisitet være begrenset, og rasjonering av vann kan forekomme. Vanning av hageanleggene med resirkulert vann forekommer. Dette kan medføre noe lukt. Vannet på hotellet varmes ofte opp ved hjelp av solelementer på taket. Dette kan resultere i at tilgangen på varmtvann er begrenset i perioder med lite sol. Varmtvannsbereder i leilighetene kan ha begrenset kapasitet.
Basseng
Enkelte hotell på våre vinterreisemål har svømmebasseng som ved behov tempereres/oppvarmes til ca. 20-22 grader C. I perioder med kjølige netter kan aggregatene være for svake til å varme opp vannet til akseptabel badetemperatur. Barnebasseng kan noen ganger være en adskilt del av det store bassenget/voksenbassenget. Vær oppmerksom på at små barn som trenger det må bruke badebleie. For å sikre god vannkvalitet inneholder både salt- og ferskvannsbasseng kjemikalier, bl.a. klor. Bad i klorvann kan misfarge både badetøy og hår. De fleste hotell har færre solsenger rundt bassenget enn det antall gjester som bor på hotellet.
Aircondition
Det fremgår av hotellbeskrivelsen om hotellet har
aircondition. På mange reisemål er det fra offisielt hold restriksjoner om
energiforbruk. Det kan derfor skje at aircondition kun virker når det fysisk
oppholder seg noen i rommet/leiligheten, og ofte kun noen timer om dagen og i
den varmeste perioden. Dette kan variere avhengig av lokale forhold og
lufttemperatur. Tidlig og sent i sesongen er aircondition sjelden på. Vanligvis
er det ett airconditionanlegg pr. rom/leilighet, og anlegget kan være plassert
i enten stue eller soverom. Det finnes mange typer airconditionanlegg med
varierende kvalitet/kapasitet til nedkjøling, og det kan derfor være forskjell
fra hotell til hotell uavhengig av område eller reisemål. På noen hotell er
aircondition mot avgift, og det betales i så fall rett til hotellet.
TV/nett
Enkelte hotellanlegg krever betaling for bruk av TV og
internett. Skandinaviske TV-kanaler kan ikke forventes selv om hotellet har
satellitt-TV. Mange hotell har bare nettilgang i deler av hotellet. Trådløse
nettverk og internettforbindelse varierer i hastighet etter hvilket land man
befinner seg i og man kan ikke regne med de samme hastighetene som i Norge.
Kjæledyr
Som hovedregel er det ikke tillatt med kjæledyr på noen av
hotellene våre. Det er heller ikke tillatt å ha med kjæledyr på transferbussene
(bussene som går mellom flyplassen og hotellene).
Forstyrrelser
På våre reisemål fortsetter dagliglivet også i turistsesongen. Søppelbilene gjør sine
tidlige morgenrunder og lokaltrafikk kan forekomme døgnet rundt. Mange av våre
hoteller ligger i populære ferieområder med folkeliv og dags- og
kveldsaktiviteter, barer, diskotek, etc. Lydnivå og eventuelle uromomenter
utenfor hotellet kontrolleres av lokale myndigheter. Dersom hotellet har bar,
må en regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra
gjester. Ingen feriesteder har helt stille områder, særlig ikke i høysesongen.
I muslimske land kan utropene fra moskeene høres fra de fleste hotellene og i
mange land kan man forstyrres av hanegal og hundeglam.
Siden våre kontrakter inngås året i forveien, kan det i mellomtiden påbegynnes
byggearbeider etc. Byggearbeider er forøvrig vanlig i turistområder, og de
reisende må i en viss utstrekning være forberedt på å bli berørt av dette.
Byggearbeider på hotellet har hotellet mulighet til å regulere slik at gjester
i minst mulig utstrekning blir berørt. Byggearbeider utenfor hotellet eller i
privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotellet eller turarrangøren. Hotellene legger om mulig nødvendig vedlikehold og renoveringsarbeider til lavsesong.
Beliggenhet på reisemålet
Med lokalt sentrum menes som oftest nærmeste tettsted, kjøpesenter eller lignende.
Nybygde
hotell
Vi vet av erfaring at ting ikke alltid går som
planlagt ved åpning av nye hotell. Det kan for eksempel bli forsinkelser, eller
kanskje ikke alle fasilitetene er helt på plass. Et helt nybygd hotell kan ofte
rammes av «barnesykdommer», som i noen tilfeller kan gi rabatt på vanlig pris,
en såkalt introduksjonsrabatt.
Byggeskikk/klimatiske forhold
På mange reisemål er luftfuktigheten atskillig høyere enn her hjemme. Dette, sammen med lokal byggeskikk, medfører at rom og leiligheter kan oppleves som fuktige. Det kan også være lytt mellom rom og leiligheter.
Gassdrevne
varmtvannsberedere
En defekt gassbrenner kan
medføre høy konsentrasjon av karbonmonoksid (kullos). Dette er en fargeløs gass
uten lukt og smak, som er svært giftig. De første symptomene på
forgiftning er hodepine, kvalme og svimmelhet. Hvis du føler noe av dette når
du oppholder deg i et rom eller en leilighet som har gassinstallasjon, må du
straks komme deg utendørs og deretter kontakte en av våre representanter. Ving
benytter konsekvent ikke hotell som har oppholdsrom med gassdreven
varmtvannsbereder. Skulle du imidlertid komme over et unntak, ber vi deg om å
kontakte Ving omgående.